In de Drentse plaats Borger hebben kinderen van OBS de Meander op 18 februari een virtuele aardrijkskundeles gevolgd. Het enthousiasme van deze nieuwe manier van lesgeven werd niet onder stoelen en banken gestoken. Het middagprogramma stond in het teken van zelf virtual reality geschiedenis maken waardoor geschiedenis is geschreven.
“Kijk een tijger”. “Ik zit in de zee”. “Sorry ik kan nog niet stoppen want ik ben net in Londen”. Enkele uitspraken die door de kinderen werden geuit. Het was zelfs zo echt dat de kinderen probeerden het beeld aan te raken. Volgens Kristien Oldengarm, teamleider van OBS de Meander gaat dit dé toekomst worden in het lesgeven. “We zien een geschiedenisles 2.0 waarbij de beleving die de kinderen zelf ondergaan een grotere impact heeft op het onthouden van de leerstof”.

Na deze virtuele wereldreis gingen de kinderen letterlijk de tijdmachine in bij het Hunebedcentrum in Borger. Vanuit 2016 maakten de leerlingen een sprong naar de oertijd. Verkleed als echte hunebedbouwers ervaarden ze hoe het is om te leven in de oertijd. Tijdens diverse workshops werd o.a. geploegd, vuur gemaakt en brood gebakken. Van deze workshops werden 360 graden opnames gemaakt die tot een virtuele geschiedenisles moeten leiden.
Bas Beukers, CEO van yellowBird, ziet deze pilot als een start om virtual reality een integraal onderdeel te maken van het lesprogramma. Het moet een niet weg te denken onderdeel gaan worden in het dagelijkse onderwijs. Het oudste stukje geschiedenis van Nederland en de nieuwste technologie op het gebied van virtual reality zijn op deze manier fantastisch met elkaar verbonden in Drenthe en gaat straks de hele wereld over.
Foto’s: Petra Ottens-Van Zanten