Geschiedenisles is niet alleen een lesje lezen en daar vragen over maken.
Nee, het moet een belevenis worden, waardoor kinderen geïnteresseerd raken in een onderwerp van vroeger. Een verhaal uit de nabije omgeving helpt daar bij. Ook een bezoek aan een museum maakt het voor kinderen erg begrijpelijk en tastbaar.

We nemen als voorbeeld de hunebedden in Drenthe. Voor elke school in Drenthe een must, ook voor jongere kinderen.

In dit artikel beperken we ons tot de groepen 3 en 4. Vorig jaar had ik zelf groep 4, dus dit gaat grotendeels over, wat ik in groep 4 heb gedaan en ook de foto’s zijn van deze groep.

Als uitgangspunt kun je een verhaal vertellen van Oek, het kind van de hunebedbouwers. Er zijn 5 boeken van Oek, dus je kunt er 1 of meer kiezen. Het is ook erg leuk voor deze leeftijd om het vertelkastje te gebruiken (zie foto). Als je een verhaal over een kind uit een bepaalde tijd vertelt, kunnen de kinderen zich beter inleven.

greta1

Het thema  “De tijd van Oek” duurt ongeveer 2 á 3 weken. Je kunt heel veel activiteiten aan dit thema koppelen en bijvoorbeeld een kijktafel- of vensterbank maken. Deze “tentoonstelling” krijgt deze weken steeds meer gestalte doordat de leerlingen van alles maken en meenemen. Er liggen ook boekjes, die ze tussendoor kunnen pakken om in te lezen.
De boeken die je kunt gebruiken over dit onderwerp zijn talrijk, ook veel informatieve.
Kinderen kunnen als extra activiteit bijvoorbeeld stenen zoeken, waar ze dan een klein hunebed van bouwen. Verder valt te denken aan kijkplaten, kleding, maar ook echte voorwerpen, zoals een trechterbeker, stenen vuistbijl etc.

greta2

Taalopdrachten kun je ook toevoegen aan je geschiedenisthema. In de taalmethode stond bijv. een lesje over een zevenaar, een bepaald soort gedicht. Dan kun je heel makkelijk deze zevenaars over het hunebed laten maken.

greta3

Nog wat taalideeën:
– 2-gesprekje tussen 2 hunebedbouwers
– verhaal in goede volgorde zetten.
– vrij verhaal schrijven.
– dramalessen.
– woordzoekers of andere puzzels.
– plaatjes met tekst maken.
– spreekbeurt over hunebedbouwers.
– woordspin maken over het hunebed.

greta4

Met rekenen kun je bijvoorbeeld met de gewichten van de stenen opdrachten maken.
Bij groep 1 en 2 kun je het hebben over licht en zwaar ( volgorde leggen van zwaar-zwaarder- zwaarst).

Je kunt ook steentijdhuizen laten bouwen van Kapla. Hadden de kinderen trouwens zelf bedacht. Erg leuk om te zien hoeveel fantasie ze hebben. Alles uit het verhaal kwam weer naar voren.

Met techniek kun je een les geven over rolmechanisme. De stenen voor de hunebedden zijn namelijk via boomstammetjes naar de plek van het hunebed gerold.

greta5

Handvaardigheid:
Je kunt van klei prachtige trechterbekers maken. Uiteraard zijn ook andere potten te maken. Wanneer je geen klei hebt, kan het ook op de volgende manier. Je verft met dikke verf een trechterbeker en maakt daarna met een stokje mooie versierselen op de pot.

greta6

Van klei kun je ook prachtige amuletten maken. Waar je dan weer een spannend verhaal
over kunt vertellen.

greta7

Of je laat de kinderen vertellen of schrijven waarvoor dit amulet hem/haar moet beschermen.

Het Hunebedmuseum beschikt over o.a. mooie kleurplaten en een trekpop van Oek. Die kun je zo downloaden van de site www.hunebedcentrum.eu.
Hier kun je allerlei informatie krijgen. Ook lesmateriaal en onderwijsbladen.
Het mooiste is natuurlijk om een excursie naar het Hunebedcentrum te organiseren na of tijdens de themaweken over de tijd van Oek.
Momenteel is er een tentoonstelling ”Het geheim van Oek”, die nog tot juni 2017 duurt. Het is erg leuk om naar toe te gaan met je groep en in overleg is er van alles mogelijk. Het huis van Oek is te bekijken en je kunt er van alles te weten komen over het leven van Oek. Ook kan er een knutselactiviteit aan worden gekoppeld, zoals een amulet kleien, een armbandje maken van getwijnd touw, een leren buideltasje maken, een trechterbeker kleien, o.i.d.

greta8

greta9

Prachtige tekeningen zijn er gemaakt.

Computer: De kinderen hebben ook veel opgezocht op de computer. Hier zijn allerlei sites voor beschikbaar. Typ maar in: ‘hunebedden’ en je krijgt van alles, zeg ik dan tegen ze. Ze waren erg fanatiek en lieten elkaar leuke filmpjes zien. Ook voor werkstukken en spreekbeurten is dit ideaal.

gretaa

Natuurlijk dragen verkleedkleren uit de steentijd ook bij tot een ultieme beleving bij de kinderen. Dit is leuk voor dramalessen of gewoon even showen.

gretab

Ik heb natuurlijk ook zelf veel informatie gegeven over de tijd van Oek. We hebben werkbladen gemaakt, waar de kinderen o.a. een dag van Oek moesten invullen en een dag van henzelf. Ook moesten ze zelf opzoeken wat de verschillen tussen onze tijd en de tijd van Oek zijn. Zo kun je zelf als leerkracht heel veel bedenken en anders doen de kinderen dat wel. Dan sluit je daar bij aan. Dat is het allermooiste.
Kortom, we hebben superweken gehad en de kinderen gaan door het beleven en doen veel meer onthouden dan uit een gewoon leerboek. Daar ben ik van overtuigd.
Alle gemaakte werkstukken hebben we in een boekje gebundeld. De leerlingen hebben er nog wat plaatjes bij geplakt en het boekje mooi gemaakt. Plaatjes haalden ze uit de folders van het Hunebedcentrum.

gretac

Nogmaals:
Het mooiste is natuurlijk om een excursie aan het Hunebedcentrum te brengen na of tijdens de themaweken over de tijd van Oek tijdens zo’n thema op school.
Momenteel is er een tentoonstelling ”Het geheim van Oek”, die nog tot juni 2017 duurt. Erg leuk om naar toe te gaan met je groep en in overleg is er van alles mogelijk.
Het huis van Oek bekijken, van alles te weten komen over het leven van Oek in de tentoonstelling en er kan een combinatie gemaakt worden met een knutselactiviteit, zoals amulet kleien, een armbandje maken van getwijnd touw, een leren buideltasje maken, een trechterbeker kleien, o.i.d.

gretad

GESCHIEDENIS KAN ZÓÓÓÓÓÓÓÓÓÓ LEUK ZIJN !!!!!!!!!!!!!!!!

In dit artikel heb ik beschreven, wat je met een geschiedenisonderwerp kunt doen met de groepen 3 en 4.
Natuurlijk kun je dit ook toepassen in de groepen 5 t/m 8. Daar is men meestal aan een geschiedenismethode gebonden, maar de bovenstaande ideeën kan men ook in deze groepen toepassen of naast de bestaande methode doen. Dan gaat de geschiedenis een stuk meer leven voor de kinderen.

Ook voor de groepen 1 en 2 is het goed mogelijk om ze kennis te laten maken met dingen van vroeger. Mijn volgende artikel gaat dan ook hierover.

Greta de Groot.

Vorig artikelDavado – huisfotograaf Hunebedcentrum
Volgend artikelEen blik in het verleden van een hunebed

1 REACTIE

  1. Hallo Greta
    Wat leuk dat ik je weer zie,en nog wel bij een hunebed.
    Ik las dat je met pensioen bent gegaan
    groeten aan Henk

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.