Vijdag 16 september was het zover! Scholen uit Ees, Exloo, Odoorn en Valthe kwamen met ruim 250 leerlingen het Beleef en Doe Festival bezoeken. De leerlingen van groep 5 t/m 8 hebben een aantal workshops gevolgd van deelnemers aan het festival. Als Hunebedcentrum mochten we twee workshops aanbieden: vuur maken en boogschieten. In totaal mochten we ruim 60 leerlingen meenemen in de oertijd.
Vuur maken
De leerlingen leerden vuur maken in de prehistorie. Voor het maken van vuur hadden de leerlingen vuursteen en iets waar ijzer in zat. De eerste poging bestond uit het vuur maken met markasiet en vuursteen. De leerlingen leerden hoe lastig het is om vuur te maken, maar ze ervaarden hoe het ging en roken de geur van vuur. Deze methode was de manier in de steentijd. Bewijs hiervoor is dat in de hunebedden zowel vuursteen als markasiet is gevonden. De leerlingen gingen aan de slag.
Na de steentijd kwam de ijzertijd met ijzer. De ijzertijdboeren maakten van ijzer zogenaamde vuurslagen. Deze vuurslagen konden de leerlingen gemakkelijker vasthouden en gebruiken om tegen een vuursteen te slaan. De leerlingen zagen dat deze methode veel meer vonken opleverde. Ook nu moesten de leerlingen de handen uit de mouwen steken.
Aan het eind van de workshop mochten de leerlingen proberen vuur te maken met een ‘firesteel’, vuursteen en tondel: de gemakkelijkste manier. De vonk van de ‘firesteel’ en vuursteen viel op de tondel (pluis van lisdodde of verbrand linnen) en begon te gloeien. Na het gloeien werd brandstof (droog berkenbast) toegevoegd. Vervolgens moesten de leerlingen blazen om het gloeiende stukje tondel uit te bouwen tot een vlammetje. Het enthousiasme was groot op het moment dat de leerlingen het vlammetje zagen. Bij een aantal leerlingen is het gelukt!
Boogschieten
In de oertijd was jagen belangrijk, maar belangrijker nog was het verzamelen van fruit, noten, groenten, eieren, vissen en amfibieën voor het dagelijkse menu. De leerlingen leerden boogschieten met prehistorische bogen. De leerlingen leerden dat houding heel belangrijk was, maar dat het moeilijk was het (bewegende) doel te raken. Ze leerden hoe te staan, hoe de boog te houden en hoe de pees vast te houden, te spannen en los te laten. De leerlingen konden niet stoppen met deze activiteit.
Dankwoord
We bedanken Anke Pepping en Marije Greven voor de organisatie! Ook bedanken we de leerlingen van het Esdalcollege voor de hulp bij de workshops en uiteraard de leerlingen uit het basisonderwijs voor hun enthousiasme!
Hopelijk tot volgend jaar.
Door Tim Lassche, Tom Duiverman, Sabine van Wijk en Nadine Lemmers