Het Hunebedcentrum werkt al jaren samen met het Lectoraat Duurzame Innovatie in de Regionale Kenniseconomie. Binnen dit lectoraat werken Stenden University en het Alfa-college samen aan diverse projecten. Vooral de combinatie van MBO en HBO is uniek en is voor het Hunebedcentrum zeer waardevol. Er zijn door de loop van de jaren diverse projecten opgestart en afgerond. Dit heeft er toe geleid dat we als Hunebedcentrum tot de conclusie zijn gekomen dat we meer dan voorheen een leerwerkbedrijf willen zijn. Een plek waar medewerkers van het Hunebedcentrum in samenwerking met studenten de organisatie vorm geven. Nieuwe ideeën worden op deze wijze uitgewerkt en er wordt meegeholpen aan een innovatieve toekomst.

Regionaal co-makership

Binnen het lectoraat is in 2015 het programma Regionaal co-makership (RIF) opgestart. Er is aan het Hunebedcentrum en Geopark de Hondsrug gevraagd om binnen dit programma een van de acht hoofdthema’s in te vullen. Dat is het ‘Leerwerkbedrijf voor MBO- en HBO- studenten bij oplaadpunt Hunebedcentrum/Geopark de Hondsrug’ geworden. De basisgedachte van het oplaadpunt is de promotie van het gebied: in samenwerking met inwoners, bedrijven, organisaties, overheid en onderwijs ontstaan gebiedsverhalen en worden arrangementen ontwikkeld voor jong en oud om het gebied te beleven. De inzet en inspiratie van studenten zijn daarbij van grote meerwaarde.

Na een opstartfase zijn we nu concreet aan de slag gegaan. Samen met de docenten van het Alfa-college uit Hoogeveen hebben we een drietal thema’s geformuleerd.

Thema 1: Oergezond en Oerproeverij

Een thema waar veel vraag naar is en waar het Hunebedcentrum zich steeds meer op richt is het thema oergezond. Daarmee wordt een link gelegd tussen voedsel in de prehistorie en voedsel nu. We weten niet veel meer van de natuur om ons heen, laat staan kennis over wat eetbaar is en wat niet. Met de kennis van archeologen kunnen we gelukkig weer veel informatie naar boven halen. Deze kennis willen we graag vertalen naar nieuwe activiteiten en producten. Zo zouden we graag voor de zakelijke markt een Oerproeverij willen organiseren. Dat in plaats van de veelvoorkomende bitterballengarnituur. We willen het graag anders doen. We hebben een groep studenten gevraagd om hier een plan voor te maken en ook uit te voeren.

Voorbeeld van een oerproeverij

Thema 2: Openluchttheater

Een tweede thema is een programma ontwikkelen voor het openluchttheater dat pal naar het Hunebedcentrum ligt. Dit theater ligt er al tientallen jaren en er wordt bijna niets mee gedaan. Dat is zonde. De vraag is nu of het ook mogelijk is om een combinatie van theaterproducties en de horeca van het Hunebedcentrum te maken.

Openluchttheater pal naast het Hunebedcentrum

Thema 3: Europese Dag van de Megalithische Cultuur

Een derde thema is invulling voor de Europese Dag van de Megalithische Cultuur. Dat is een internationale dag die plaatsvindt in onder andere Duitsland, Denemarken, Zweden en Nederland. Het wordt altijd op de laatste zondag in april georganiseerd. We hebben een groep studenten gevraagd een programma te ontwikkelen.

Megalitic Routes, dit is een internationale organisatie waar hunebedden centraal staan. Samen is de Europese Dag van de Megalithische Cultuur ontwikkeld. Deze vindt ieder jaar op de laatste zondag van april plaats.

Een van de activiteiten van de Europese Dag van de Megalithische Cultuur van de afgelopen jaren was een gezamenlijke fietstocht. Meer dan 1000 mensen deden mee in vier landen.

Kennismakingsmiddag

In totaal hebben 35 studenten zich ingeschreven voor de diverse werkgroepen. Het leek ons daarom verstandig om een kennismakingsmiddag te organiseren zodat ze konden zien met eigen ogen wat er allemaal gebeurd bij het Hunebedcentrum. We vinden dit belangrijk omdat het anders erg moeilijk wordt om de thema’s goed uit te kunnen voeren.

Op dinsdag 13 december kwamen meer dan 30 studenten en docenten met de bus naar het Hunebedcentrum. Ze werden ontvangen met koffie en thee en kregen daarna een presentatie over de organisatie, over de bezoekers, de producten, de activiteiten en allerlei andere zaken die spelen bij het Hunebedcentrum. Daarna was het de beurt aan de rondleiders om de studenten rond te leiden. Tegelijkertijd konden de studenten de rondleiders vragen stellen over hun specifieke opdracht.

Ontvangst van de 30 studenten en docenten van het Alfa-college
In drie groepjes werden de studenten rondgeleid door ‘echte hunebedbouwers’
Niet alleen buiten maar ook binnen in het museum kregen de studenten inzicht in de organisatie
De rondleiders van het Hunebedcentrum.

De komende maanden gaan de studenten aan de slag met de thema’s. We hopen op een mooi resultaat. Via het Hunebednieuwscafe houden we u op de hoogte van de uitkomsten.

Auteur: Harrie Wolters en Cigdem Zantingh

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.