In dit artikel willen we het nieuwe lesmateriaal toelichten voor het basisonderwijs waarbij hunebedden & 3D technologie worden gecombineerd. We proberen u te inspireren om met het lesmateriaal aan de slag te gaan.

Prehistorie

De prehistorie is de periode voordat we erover kunnen lezen. Weinig van de vondsten zijn zichtbaar, maar in Nederland kun je wel wat sporen uit de prehistorie zien. Denk maar aan de archeologisch zichtbare monumenten: hunebedden, grafheuvels en raatakkers (“celtic fields”). De hunebedden zijn de oudste monumenten en het meest bekend. Bij lesmateriaal over 21st century skills denk je niet snel aan het onderwerp prehistorie, maar dit is onterecht!

3D technologie & prehistorie

Het onderwijs stelt steeds vaker de vraag aan musea of er lesmateriaal is wat talentontwikkeling stimuleert of vakoverstijgend beschikbaar is. Dit lesmateriaal moet voldoen aan 21e-eeuwse vaardigheden van leerlingen zoals aan kritisch denken, creatief denken, problemen oplossen, ‘computional thinking’, informatievaardigheden, ICT-basisvaardigheden, mediawijsheid, communiceren, samenwerken, sociale & culturele vaardigheden en zelfregulering.

De 21e -eeuwse vaardigheden.

De 3D-technologie kan bij verschillende lessen worden toegepast, namelijk door het scannen van objecten, het printen van objecten, maar ook door het bouwen van objecten en zelf creëren van niet-bestaande objecten behoort tot de mogelijkheden. Met het 3D-printen kan ook iets extra’s gedaan worden zoals experimenten waar iets voor gebruikt kan zijn of een persoon met visuele beperking die zo erfgoed kan ervaren.

TIP: Na het printen van de trechterbeker kunnen leerlingen ervaren dat het bekertje niet wil staan op een platte ondergrond. Verklaring: in de prehistorie zal een beker hebben gestaan op een lemen bodem, zand of misschien wel in houtskool. Dan is een platte onderkant niet handig!

TIP: Deze trechterbeker is vrij klein, heeft een aparte vorm met een kleine inhoud en dus kan nagedacht worden over het gebruik. De leerlingen zullen al snel tot de conclusie komen dat het logischer is het te zien als een drinkbeker dan een kookpan.

Het printen van de trechterbeker.

Combineren erfgoed met technologie

Tijdens educatieve programma’s merk ik dat om leerlingen te raken echtheid belangrijk is, maar het kan ook met technologie. Fascinerend vind ik dat de virtuele wereld en “echte” wereld voor de leerlingen niet ver uit elkaar liggen. In het Oertijdpark zie ik dat leerlingen connecties leggen met een game als Minecraft. Bij de educatieve programma’s geven leerlingen soms aan het boogschieten al te kunnen, want dit hebben ze gespeeld in de game. in de praktijk is het soms lastiger maar het lukt ze uiteindelijk wel. Er gaat voor de leerlingen een wereld open en ze vergaren meer zelfvertrouwen.

Voor meer inspiratie over 3D-technologie & hunebedden kijk op: http://www.hunebednieuwscafe.nl/2016/06/onderwijsproject-hunebedden-3d-op-hondsrug-college/.

3D-kanjers & Hunebedcentrum – een unieke samenwerking

Het initiatief 3Dkanjers stimuleert talentontwikkeling voor wetenschap en techniek bij de leerlingen van het basisonderwijs en voortgezet onderwijs in Nederland en in België. Als hulpmiddel wordt hiervoor de 3D-printer ingezet. Als Hunebedcentrum werken we graag aan talentontwikkeling binnen het onderwijs. In samenwerking met 3D-kanjers hebben we lesmateriaal ontwikkeld voor het basisonderwijs.

Lesbrief Hunebedbouwers

Interesse of meer informatie?

Mocht u interesse hebben om aan dit project deel te nemen, wilt u een museumbezoek combineren met deze lessen of wilt u meer informatie ontvangen, neemt u gerust contact op met Nadine Lemmers, educator Hunebedcentrum (E nlemmers@hunebedcentrum.nl & T 06-41022610).

Nadine Lemmers & Remco Liefting & Jos Kok

 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.