De meeste kersenbomen met eetbare kersen zijn in twee soorten te verdelen: de zure kers (Prunus cerasus) en de zoete kers (Prunus avium) of gekweekt uit een van de twee. Van de zure kers is de wilde oorsprong niet bekend, maar deze soort staat aan het begin van gekweekte cultuurkersen, denk aan de meikersen. We lichten in dit artikel alleen de zoete kers uit.

Citaat uit infoNu.nl: Kersen zijn heerlijke, zoete vruchten. Je kunt een schaaltje kersen gezellig wegsnacken. Kersen zijn gezond en bevatten waardevolle mineralen en vitaminen. Wetenschappers hebben de kers helemaal geherwaardeerd en gebombardeerd tot supervoedsel. Kersen kunnen diverse ziekten zoals hart- en vaatziekten, jicht en artritis behandelen en genezen. Er zijn al ruim 50 wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking van fytonutriënten in kersen.

Owoce wisni

Zoete kers

Zoete kers of Wilde Kriek of Boskriek (Prunus avium) is tamelijk zeldzaam in Drenthe (VAN GINKEL, 2016). De grondsoort is hiervoor de verklaring. Op plekken met keileem en leem groeit de kers liever. Deze kersenbomen zijn te vinden op de randen van de beekdalen of op houtwallen.
De boom is in mei in volle bloei en levert in de loop van de zomer rode, later zwarte kersen op. De vruchten hebben een grote pit, weinig vruchtvlees en zijn zuur van smaak.

Black Che

Introductie– zoete kers

Met de komst van de eerste boeren (de hunebedbouwers) is waarschijnlijk de kersenboom geïntroduceerd. Deze boeren in de nieuwe steentijd hebben deze bomen bewust geselecteerd om zijn vruchten. Ze stammen waarschijnlijk uit het zuidoosten van Europa of West-Azië.

Kirschbaum, Nordwestdeutschland
Kersenboom

Gebruik & voedsel

De kers kan in de prehistorie zijn gebruikt voor zijn vrucht, maar deze boom levert meer op. Het hout is een goede brandstof, maar ook fraai als grondstof voor meubels. Kersen zijn heerlijke, zoete vruchten (infoNu.nl). Je kunt een schaaltje kersen gezellig weg snacken. Kersen zijn gezond en bevatten waardevolle mineralen en vitaminen. Wetenschappers hebben de kers geherwaardeerd en gebombardeerd tot supervoedsel. Kersen kunnen diverse ziekten zoals hart- en vaatziekten, jicht en artritis behandelen en genezen. Er zijn al ruim 50 wetenschappelijke onderzoeken gedaan naar de werking van fytonutriënten in kersen.
Cherry Stella444

Geneeskrachtige werking?

De rode kleur van kersen komt van anthocyaninen welke in kersen in zeer hoge concentratie aanwezig zijn, veel meer dan in bijvoorbeeld frambozen, aardbeien of zwarte bessen. Anthocyaninen hebben een ontstekingsremmende eigenschap omdat zij als antioxidanten werken tegen vrije radicalen. Vrije radicalen kunnen schade in het lichaam aanrichten in cellen en zelfs in de kern en het DNA. Dit kan leiden tot allerlei ziekten en aandoeningen.
De Universiteit van Michigan heeft onderzoek gedaan naar het effect van verse kersensap. Het bleek dat na enkele weken de indicators van obesitas en ontstekingsziekten was gedaald. De verklaring zou liggen in het tegengaan van vrije radicalen, welke o.a. ontstaan door extreme inspanning. Kersen doen de spieren sneller herstellen waardoor je minder spierpijn hebt. Dat is niet alleen van belang voor topsporters maar voor iedereen die aan
gezonde lichaamsbeweging doet. Door de antioxidante werking zijn kersen ook werkzaam bij jicht en reumatische aandoeningen, en zou de vorming van atherosclerotische cholesterol plaques in de bloedvaten worden geremd, wat weer een gunstig effect heeft bij hoge bloeddruk, en minder kans geeft op aderverkalking, beroerte en hartfalen.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat vrouwen die 280 gram kersen per dag eten lagere niveaus hadden van urinezuur, stikstofmonoxide en C-reactieve proteïnen. Deze drie zijn allemaal ontstekingsindicators. “Er zijn verschillende onderzoeken die aangeven dat reumapatiënten baat hebben bij het eten van kersen.” Een onderzoek van het Baylor Research Instituut geeft aan dat na 12 weken dagelijks vers kersensap drinken de symptomen van artrose (artrose en reuma zien twee verschillende ziektes!) bij 20% van de patiënten verdwijnen. Of kersen artrose kunnen genezen, zoals gesteld wordt door alternatieve genezers, moet worden bewezen. De klachten laten een wisselend beloop zien, spontane verbeteringen kunnen (tijdelijk) optreden.
De universiteit van Vermont heeft onderzoek gedaan naar het eten van kersen voor een grote inspanning. Het blijkt dat wanneer je veel kersen eet (wat is veel?), de spieren veel sneller herstellen en spierpijn een stuk minder is dan wanneer je geen kersen eet.
De Universiteit van Pennsylvania en de Universiteit van Rochester hebben een pilotstudie (d.w.z. een vooronderzoek om de haalbaarheid van een grote studie te onderzoeken) gedaan naar de effecten van kersen op insomnia of slapeloosheid. Hieruit bleek dat mensen 6% langer sliepen als ze kersen hadden gegeten. Bovendien had men overdag minder snel een middagdutje nodig als men dagelijks vers kersensap dronk. De reden dat kersen goed tegen insomnia werken is omdat het fytonutriënt melatonine in kersen zit. Melatonine reguleert het slaappatroon, het helpt vooral bij het inslapen. Vliegtuigpersoneel en ander personeel dat onregelmatige diensten draait is vaak gebaat bij extra melatonine slikken om beter te kunnen slapen. Zij kunnen dus voortaan ook gewoon extra kersen eten! De vraag is daarbij dan wel hoeveel?
In 100 gram kersen zit 43% van de Aanbevolen dagelijkse Hoeveelheid (ADH) aan vitamine A en 17% aan vitamine C, beiden sterke antioxidanten. Ook bevatten kersen verschillende mineralen zoals koper (115 ADH), mangaan (5% ADH), kalium, ijzer (4% ADH), en overige mineralen (3% ADH).

Literatuur

VAN GINKEL, J., 2016. Blij met bomen. Het Drentse Boek, Beilen.

INFONU.NL, 2016.

Door Eric Duiverman & Nadine Lemmers

Vorig artikelWilde lijsterbes
Volgend artikelKeien als inspiratiebron

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.