In het kader van 800 jaar Valthe organiseerde OBS de Linderakkers uit Valthe op dinsdag 23 mei 2017 een culturele erfgoeddag voor haar leerlingen en de leerlingen van de bovenbouw van OBS de Zweng (Exloo) en OBS de Weiert (Odoorn). Ruim 120 leerlingen fietsten een route langs bijzondere punten in het dorp en op deze punten waren er een verhaal en activiteit.

Als voorbereiding hadden de leerlingen gewerkt aan de geschiedenis van het prachtige esdorp Valthe. Tijdens de route kwamen de leerlingen langs de schans, het station, de hunebedden en meer. Actief werden de kinderen uitgedaagd bodemonderzoek doen door een grondboring te doen, zagen hoe schapen werden geschoren voor de wol, bewerkten wol tot vilt, ervaarden hoe je met zand een prachtig kunstwerk kunt maken (een zandtapijt), doorliepen het proces van brood maken (verbouwen van graan, het malen en tot slot het bakken), etc. Tussen de middag werden workshops gegeven rondom de Drentse taal en dans. Zo kwamen de leerlingen in circuitvorm in aanraking met erfgoed in de ruimste zin.

Uniek verhaal bij de hunebedden van Valthe.

Als afdeling educatie leek het ons een leuk idee om een combinatie te maken tussen de een verhaal bij de hunebedden en een leuke activiteit: boogschieten. We hebben 8 groepen leerlingen mogen ontvangen. De leerlingen werden eerst uitgedaagd om naar het landschap te kijken. We leerden de kinderen de sporen van ijstijden en prehistorie waar te nemen. Kort werd het verhaal van de Hondsrug verteld met daarin de ijstijden, maar ook het unieke verhaal van de ijsrivier de Hondsrug. Dit unieke verhaal is namelijk de reden dat Valthe net als het Hondsruggebied onderdeel is van De Hondsrug UNESCO Global Geopark. Na het ijstijdenverhaal was het tijd voor het verhaal van de hunebedden en de hunebedbouwers. De leerlingen onderzochten waar de ingang van het hunebed was en bekeken wat de verschillen waren tussen deze twee hunebedden. Door het contact met de echte hunebedden kwam het verhaal tot leven en veel kinderen waren verbaasd wat een inspanning de hunebedbouwers hebben geleverd om het bouwwerk te maken. Bij het hunebed werd besproken dat allerlei grafgiften mee het graf in gingen: potten, gereedschap, en …. pijl en boog. Vervolgens gaven we een korte workshop boogschieten waarbij de leerlingen stap voor stap leerden boogschieten.

De kinderen leren het landschap ‘lezen’.

Na een bezoek aan de hunebedden gingen de kinderen op de fiets naar een prachtige akker, gelegen midden op de Hondsrug aan de rand van Valthe waardoor er een mooi overzicht was over het landschap en het dorp. De kinderen leerde om het landschap te ‘lezen’. Want de glooiing van de Hondsrug was op deze locatie goed zichtbaar. Maar ook was er uitzicht op het dorp Valthe, waarbij de kinderen konden zien waarom Valthe ligt waar ze ligt, en ook waarom de akkers liggen waar ze liggen.

De kinderen boren er op los.

Nadat de kinderen het landschap met eigen ogen hadden ontdekt, was het tijd om zelf de handen uit de mouwen te steken. Per tweetal kregen ze een grondboor en gingen ze in de akker (met toestemming van de boer) aan het boren. En bij elke groep kwamen er verbaasden kreten over de veranderende kleur van de grond die opgeboord werd. De grond werd keurig in een rijtje gelegd zodat er een aantal mooier bodemprofielen ontstonden.

Een keurig bodemprofiel van een van de kinderen.

Zodra de kinderen uitgeboord waren en allemaal een mooi profiel hadden, volgde er een uitleg van wat ze eigenlijk zagen: de zwarte aarde als gevolg van het mesten van de akker en de verschillende zandlagen van de ijstijd. En de kinderen gingen vervolgens naar het volgende onderdeel met meer kennis over het landschap en wat er zich onder hun voeten in de grond bevindt.

Dankwoord

Deze dag werd mogelijk gemaakt door Rabobank Klenckeland en OPO Borger-Odoorn. We willen iedereen bedanken voor de organisatie: het onderwijs, de leerlingen voor hun enthousiasme en alle vrijwilligers! Bedankt Marlous, Ilse en Leslie voor alle hulp!

Door Nadine Lemmers & Sabine van Wijk

Vorig artikelVogelmuur-meldesalade
Volgend artikelBosbessen, wie heeft er als kind niet van gesnoept?

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.