Kinderen proberen steen te verplaatsen.

Beelden vertellen meer dan teksten of geluiden. We worden meer dan ooit omringd door beelden. Wat de prehistorie betreft zijn er geen beelden beschikbaar. We beschikken niet over tekeningen, boeken, computers of foto’s. Toch proberen archeologen een beeld te schetsen van deze tijd op basis van de sporen, denk aan grondsporen (haardkuilen, vuurplaatsen, waterputten, sporen van paaltjes) en voorwerpen (potten, botten, plantenresten, en ga zo maar door). De spullen vertellen verhalen en met deze verhalen samen kun je een beeld schetsen van het leven in de prehistorie. Door kijken, voelen, horen, ruiken en zelfs proeven kunnen de spullen beelden oproepen, maar hiervoor is ook fantasie, inleving en logisch denken noodzakelijk. Door hun zintuigen actief in te zetten kunnen de kinderen het verleden misschien wel tot leven wekken.

De onderzoeksvraag die in deze lessenserie van vier centraal staat is dan ook ‘Hoe breng je met gebruik van je zintuigen een archeologische vondst tot leven?

Drentse Cultuur Academie oftewel DCA.

DCA-HC-Themaoverzicht-Opmaak

DCA-HC-les-1

DCA-HC-les-1 POWERPOINT

DCA-HC-les-2

DCA-HC-les-2 POWERPOINT

DCA-HC-les-3 POWERPOINT

DCA-HC-les-4 

DCA-HC-les-4 POWERPOINT

DCA Leerlijnen

Dit programma maakt onderdeel uit van een doorgaande leerlijn van de Drentse Cultuur Academie heeft zowel een horizontale als een verticale samenhang. Meer informatie over deze leerlijn kunt u vinden op www.drentsecultuuracademie.nl.

De lessenserie sluiten aan op het reguliere lesprogramma. Elk deelproject sluit aan bij de doorlopende (verticale) leerlijn cultuuronderwijs van de school, de gebruikte methode voor cultuuronderwijs, kern- en tussendoelen en – vooral – de belevingswereld van de kinderen. Daarnaast is er de mogelijkheid voor de school om het project te verbinden aan andere schoolvakken. Dit zorgt voor aansluiting op de horizontale doorlopende leerlijn van de school, het verbinden van schoolvakken binnen één leerjaar.

 

Doelgroep: groep 4 (eventueel 3/4)
Tijdsinvestering: museumbezoek omvat 150-180 minuten.
Begeleiding: Het bezoek is met begeleiding. U en uw leerling wordt ontvangen door de archeoloog, museumdocenten en oermensen.
Prijs: op aanvraag.

Wilt u het educatief programma reserveren, neemt u contact op de afdeling Reserveringen (T 0599 – 236374

Door Nadine Lemmers

Vorig artikelHistorisch besef
Volgend artikelMuseumschatjes bij het Hunebedcentrum – Lesidee bovenbouw Museumschatjes (gr. 7-8)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.