Bij het samenstellen van programma’s bij schoolgroepen proberen we via verschillende vormen de leerlingen en de studenten te laten kennismaken met de oertijd. Graag horen we wat de leerlingen al op school hebben gedaan. In dit artikel omschrijven we de verschillende vormen die we gebruiken.

Programma op locatie – extra beleving door buiten te leren op de plaats waar het echt is.

Rondleiding

Bij een museumbezoek is een rondleiding vaak het eerste waar een groep gasten aan denkt. Om een rondleiding goed te laten verlopen, vinden we als educatieve afdeling dat de groepen niet groter moeten zijn dan 15 leerlingen. Elke rondleider start op een eigen startpunt. Bij de rondleiding in het museum zijn dat afhankelijk van het aantal groepen: het hunebed D27, de steentijdfamilie en het hunebed D26 binnen. Bij de rondleiding in het oertijdpark zijn dat afhankelijk van het aantal groepen: het ijstijdenverhaal, de jagers-verzamelaars, het steentijdhuis, de bronstijdboerderij en de ijzertijdboerderij. De rondleiders lopen een eigen route door de tijd mee in het oertijdpark en in het museum op volgorde van het bezoek. Per groep verwachten we bij schoolgroepen dat er een begeleider bij is. Bij speciaal onderwijs en de kleutergroepen maken we de groepen bij voorkeur kleiner.
Om de rondleiding actief te maken, stelt de rondleider aan de gasten vragen, laat de rondleider de leerlingen of studenten objecten in de collectie zoeken, toont de rondleider spullen (liefst alle zintuigen) en geeft de rondleider ruimte aan de leerlingen en studenten om iets toe te lichten en vragen te stellen. 
Als rondleider is het fijn als je de leerlingen bij naam kunt noemen. We vinden het ook fijn als de leerlingen een naamsticker hebben. Sommige leerlingen willen graag actief aan de slag en deze proberen we een actieve rol te geven door iets voor te doen, iets vast te houden, iets op te zoeken of iets uit te delen. We houden rekening met een spanningboog van 15-20 minuten maximaal. We houden rekening met de groep. Bij een wat drukkere groepen behandelen we minder onderwerpen en indien nodig geven we ruimte tot ontdekken in de keientuin of een spel. 
Rondleiding studenten Alfa-college

Het circuit – activiteiten

Bij schoolreizen, maar ook bij reguliere schoolprogramma’s werken we in de vorm van een circuit. Vaak kiezen we een combinatie van vormen, waar het circuit een onderdeel van is. Sommige scholen kiezen voor een activiteitencircuit, denk aan schoolreizen, veldwerkweek of kort bezoek. De activiteiten kunnen zijn omschreven op gelamineerd papier of een medewerker legt uit. Als Hunebedcentrum vinden we het menselijk contact belangrijk en we kiezen dus vaak voor optie 2.

Een activiteitencircuit kan binnen en buiten plaats vinden. Het Hunebedcentrum maakt voor minimaal 5 verschillende plekken een opdracht. De activiteit duurt maximaal 15-30 minuten en zijn allen verschillend en afwisselend, zowel in thema, intensiviteit, meervoudige intelligenties en zintuigen. Sommige opdrachten zullen draaien om kijken, andere activiteiten zullen gaan over schrijven en tekenen en bij andere opdrachten zal het gaan om zoeken en sorteren. De groepjes schuiven vier keer door – vaak door geluidssignaal (prehistorisch getrommel). Bij de organisatie is het belangrijk voldoende afstand te hebben zodat de groepen elkaar niet in de weg zitten, maar ook moet in de planning rekening worden gehouden met het lopen van ene naar de andere locatie.

Activiteiten bij Hunebedcentrum zijn boogschieten, speerwerpen, wildplukken, oertijdkoken, zwaardvechten en meer…

Opdrachtenroute

Aan de hand van opdrachten worden kijkkaarten of speurtochten gemaakt. De opdrachten nemen de leerling of student aan de hand mee, maar daagt ze ook uit. De leerlingen of studenten leren kijken en waarnemen. Aan de hand leert de leerling of student een aantal vastgestelde doelen, zowel kennis als vaardigheden. Deze vorm is geschikt voor individuen of kleine groepen. Bij grote groepen zullen meerdere versies nodig zijn.

Gaming & spelen

Gaming is een leuke manier om het Hunebedcentrum te leren kennen. Er zijn verschillende vormen mogelijk in het museum, denk aan een levend ganzenbord, een bordspel, een rebus, een puzzel, een quiz, diverse denkspellen (kies de juiste foto of volgorde, wat hoort bij elkaar, welke omschrijving klopt, wat ontbreekt, wat kan en maak een set van puzzelstukjes, woorden of afbeeldingen).

Story line

Een leuke vorm van gaming is de verhaalvorm. Een persoon van vroeger staat centraal in het verhaal en er is een probleem. De leerlingen en studenten moeten het probleem oplossen, denk aan iets kwijt zijn of missen. Aan de hand van opdrachten moet de leerling of student antwoorden vinden op deelvragen. De deelvragen geven samen een oplossing voor het probleem.

In de klas – webinars

Een leuke manier om kennis maken met het museum is een webinar. Voorafgaand aan het bezoek kunnen de leerlingen alvast een gevoel krijgen hoe het museum eruit ziet, maar ook weten ze wat meer over het verhaal en de achtergronden. Vaak zijn de leerlingen dan enthousiaster. De leerlingen kunnen vragen stellen voor een individueel onderzoek of zelfs een interview. Het museum vormt een kenniscentrum waar de leerlingen vragen kunnen stellen aan experts. De webinars zijn ook te boeken als de school het museum niet bezoekt.
Vorig artikelAvebury en Silbury Hill, prehistorische hotspots in Engeland
Volgend artikelTop 15 van wilde planten om te eten

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.