AdmBreen [CC BY-SA 3.0 (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/3.0)], from Wikimedia Commons

In India, ten noordoosten van Mumbay (Bombay), in de staat Maharashtra liggen de boedhistische Ajanta grotten. De in totaal 29 grotten, liggen op verschillende niveau’s in de 70 meter hoge rotswand aan de rivier Waghora. Al duizenden jaren lang is dit een heilige plek voor boedhisten. De grotten staan sinds 1983 op de Werelderfgoedlijst van UNESCO.

Ajanta grotten. Kaart Google Maps
De Ajanta grotte. Foto door Peter van Londen – Eigen werk, CC BY 2.5, httpscommons.wikimedia.orgwindex.phpcurid=1307344
Kaart met de verschillende grotten. Kaart Google Maps

De bewerking van de grotten vond plaats in twee perioden: de eerste fase was rond 300 voor Christus, de tweede fase was van 250 tot 650 na Christus.

De plek werd door boedhistische monniken uitverkoren als verblijfplaats tijdens de natte moeson omdat andere locaties op dat moment onbewoonbaar werden. De grotten strekken zich uit over een afstand van 800 meter. Ze waren alleen via houten en stenen trapjes bereikbaar. Intussen is er voor de toeristen een betonpad aangelegd. De grotten hebben nummers gekregen. Ze hebben niet allemaal hetzelfde doel gehad. Zo zijn de grotten met nummers 9, 10, 19, 26 en 29 heiligdommen die gemakkelijk te herkennen zijn aan de mooie facaden. De andere grotten zijn kloosters. In de grotten zijn vele boedha’s als beeld en schildering te zien.

Een klooster met een vierkante hal omringd met de kamers van monniken. Grot 4.Photo Dharma from Sadao, Thailand [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
De schilderingen illustreren de verschillende gebeurtenissen uit het leven van prins Gautama Boeddha, de stichter van het boeddhisme en zijn gebaseerd op de Jataka-vertellingen (verhalen over de vorige levens van de Boeddha). Daarnaast zijn er ook schilderingen te zien met Chinese, Griekse en Romeinse invloeden. Enige schilderingen vertellen over het leven aan het hof en over het burgerlijke leven uit die tijd, waarin ook de klederdracht van toen duidelijk herkenbaar is.

Hamsa jâtaka, cave 17: the Buddha as the golden goose in his previous life. Wikimedia Commons

 

Ajanta_Entrance_cave_17 Londenp [CC BY-SA 2.5 (httpscreativecommons.orglicensesby-sa2.5)], from Wikimedia Commons
De grotten zijn lang onopgemerkt gebleven totdat in 1819 John Smith, een Brits militair, hier aan het jagen was. Een tijdje gebeurde er niets totdat in 1875 de eerste restauratiewerkzaamheden begonnen. Helaas was dat van zeer slechte kwaliteit. Later, tussen 1930 en 1955, werd door de oudheidkundige dienst van Hyderabad beter werk geleverd.

Ajanta_Cave_26_Dagoba_with_praying_monks. Jean-Pierre Dalbéra [CC BY 2.0 (https://creativecommons.org/licenses/by/2.0)], via Wikimedia Commons
De grotten zijn door vele ambachtslieden gemaakt. Men begon bij het plafond en hakte van bovenaf het gesteente weg. De zuilen bleven staan door stukken steen te laten staan. De vloer werd als laatste bewerkt. Waarschijnlijk werkten verschillende soorten werklieden tegelijkertijd aan de grotten waaronder stucadoors, timmerlieden en schilders. Men begon met de facade met veranda en daarna de toegangshal, het hoofdvertrek, de altaren en de kamers. De architectuur en beeldhouwkunst in de grotten zijn van hoog niveau, maar het belangrijkste is de schilderkunst.

De vele geschilderde sieraden, kledingstukken, voorwerpen, landschappen en bijfiguren vormen een voorname bron van kennis over de wereld van toen.

Grot 27 By Akshatha Inamdar – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=51639152

Op Youtube staan meerdere filmpjes over de Ajanta grotten. Bijv die hieronder staat.

Ook staat op Youtube een documentaire. Zie: 

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.