De leerlingen ontdekken de schatten uit de prehistorie: hunebedden, grafheuvels en raatakkers. Via schoolplaten ontdekken de leerlingen het geheim van de Hondsrug. Waarom zijn juist hier zoveel schatten te vinden? Wat is het verhaal van de Hondsrug? Waar liggen de archeologische monumenten? Als onderzoeker leren de leerlingen hoe een archeoloog op basis van vondsten een verhaal verteld. Bij het Hunebedcentrum maken een leerlingen een ware tijdreis van ruim 150.000 jaar: van de neanderthalers tot ijzertijdboeren. De leerlingen leren dat als ranger het belangrijk is de schatten van de prehistorie te bewaren.

Meer achtergrondinformatie over De Hondsrug UNESCO Geopark, klik hier…

Les 1 – Inleiding

1. Vertel de leerlingen dat zij wonen in het Hondsruggebied wat een geopark is. Leg kort uit wat een geopark is en wat De Hondsrug UNESCO Global Geopark is (link achtergrondinformatie en video). Leg uit wat archeologie is en wat een archeoloog doet. Leg uit waarom het belang is om archeologie te bewaren: mensen gaan hun omgeving met andere ogen bekijken en worden trots op hun eigen geschiedenis. Verhalen over vroeger zijn verhalen over waar we vandaan komen en zijn een deel van ons.

2. Leg de leerlingen uit dat het geopark hulp kan gebruiken en dat zij ook hunebedranger kunnen worden! Als hunebedranger beloof je te helpen om de schatten uit verleden (archeologische vondsten en monumenten) te beschermen.

3. Leg uit dat de leerlingen mogen gaan solliciteren als hunebedranger. Laat de leerlingen een brief maken – het mag een brief, een video of een audiofragment zijn. ls ranger bescherm je de archeologie in het gebied – denk aan hunebedden, grafheuvels en meer. Waarom zijn juist hier zoveel schatten te vinden? Wat is het unieke verhaal van de Hondsrug? Waar liggen de archeologische monumenten? De leerlingen gaan in groepjes werken aan hun sollicitaties – de leraar verzamelt de sollicitaties en stuurt ze naar Nadine Lemmers (nlemmers@hunebedcentrum.nl).

4. Sluit de les af door te zeggen dat in Drenthe veel schatten te vinden zijn. De volgende les gaan we verder met archeologische schatten.

De les met slides is te vinden op : https://www.lessonup.com/nl/lesson/LqsxHyTrJLW7PFAss

Les 2 – Verwerking

1. Vertel de leerlingen dat zij zijn aangenomen als hunebedranger. Deel vondsten uit aan groepjes leerlingen en laat deze rouleren. Leg de leerlingen uit dat ze als onderzoeker aan de slag gaan. De leerlingen gaan archeologische vondsten onderzoeken. Als onderzoeker leren de leerlingen hoe een archeoloog op basis van vondsten een verhaal vertelt. In de koffer zijn vondsten te vinden van de eigen omgeving.

2. De leerlingen krijgen in een groepje een zak met vondsten. Aan de hand van een determinatieblad leren de leerlingen de vondsten herkennen en determineren. Op basis van de vondst proberen ze zoveel mogelijk te weten te komen. De leerlingen onderzoeken wat het is (determinatie) en vullen vondstblad in met alles wat ze weten. De leerlingen bereiden een kort verhaaltje voor de andere groepen. De leerlingen presenteren in groepjes wat zij weten van de vondsten.

3. De juf of meester sluit de les af door te vertellen dat het bewaren van archeologie belangrijk is, maar ook het vertellen van het verhaal. Het verhaal zorgt ervoor dat iedereen het belangrijk vindt om iets te bewaren. De juf en meester vertelt de leerlingen dat zij binnenkort het Hunebedcentrum en het grootste hunebed van Nederland gaan bezoeken.

De les met slides is te vinden op : https://www.lessonup.com/nl/lesson/Xwv89Cen5Puv9WxGp

TIP – EXTRA OPDRACHT – Als Geoparkranger ga je op pad naar jouw hotspot. Deze hotspot ga je op papier en media vastleggen en onderzoeken (plaats, afmeting, periode, gevaren).

Les 3 – Hunebedranger aan het werk – bezoek Hunebedcentrum

Een archeoloog zal de leerlingen binnen het museum laten zien hoe een verhaal kan worden verteld. Bij het Hunebedcentrum maken leerlingen een ware tijdreis van ruim 150.000 jaar: van de neanderthalers tot ijzertijdboeren.  En leren ze  als een echte Geoparkranger dat het belangrijk is de schatten van de prehistorie te bewaren, maar ook hoe rijk hun eigen omgeving is – een schatkamer.

Boek het museumbezoek – neem contact op met Nadine Lemmers (T 06-41022610 of E nlemmers@hunebedcentrum.nl). Het programma bestaat uit:

9.00 uur – Ontvangst en film door archeoloog
9.30 uur – Museumbezoek met museumdocent
10.30 uur – Bezoek het grootste hunebed van Nederland
11.00 uur – Einde

Meer informatie

De leerlingen ontdekken de schatten uit de prehistorie: hunebedden, grafheuvels en raatakkers. Via schoolplaten vinden ze het geheim van de Hondsrug.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.