Reuzen, witte wieven, dwaallichtjes en meer (Drentse volksverhalen) – Erfgoed

Maak kennis met de Drentse volksverhalen over reuzen, witte wieven, dwaallichtjes en meer. Wie waren de reuzen Ellert en Brammert? Waarom moeten we oppassen voor de witte wieven? De leerlingen kunnen via tekst en audio de volksverhalen in het Nederland en het Drents lezen en beluisteren. Aan de hand van prachtige schoolplaten worden de leerlingen uitgedacht om een spannend verhaal te schrijven en locaties te bezoeken. Het lespakket is gemaakt door het Hunebedcentrum en Stichting Drentse Taol.

Meer achtergrondinformatie over volksverhalen en volksverhalen in Drenthe, klik hier…

Les 1 – Inleiding

1.Vertel dat verhalen een belangrijke rol spelen in ieder leven. Vertel zelf een verhaal uit jouw familie of omgeving. Voorbeelden zijn hier te vinden: https://www.hunebednieuwscafe.nl/category/oerverhalen/

2. Doe een woordspin – waar denken ze aan bij een verhaal.
Leg uit dat een verhaal een doel heeft, maar ook een begin en een einde.

3. Maak een kring en laat een korte zin door de kring gaan van de juf naar de juf. Leg uit dat verhalen veranderen door tijd doordat ze worden doorverteld van mond op mond.

4. Sluit de les af door te zeggen dat in Drenthe veel prachtige verhalen te vinden zijn. De volgende les gaan we verder met Drentse verhalen.

De les met slides is te vinden op : https://www.lessonup.com/app/embed/SfBCEMQJ6M2jjRJAAh

Les 2. Verwerking

1. Leg de leerlingen uit dat Drentse volksverhalen iets raars uitleggen. Of het nu gaat om iets in lucht of iets op de grond.

2. Laat twee rare dingen in de lucht zien. Kunnen de leerlingen er nog meer opnoemen?

3. Laat twee rare dingen op de grond zien. Kunnen de leerlingen er nog meer noemen?

4. Vul de rare dingen in de woordspin.

5. Geef de leerlingen in groepjes de opdracht een verhaal te bedenken – op basis van de schoolplaten en objecten.

6/7. Laat de groepjes een vertelkaart maken met drie woorden of eentje kiezen.

8. Laat de groepjes aan elkaar het verhaal vertellen als verhalenverteller, toneelspeler of danser.

De les met slides is te vinden op : https://www.lessonup.com/app/embed/SQdHWZzjjrExTMfor

Les 3. Het Drentse Volksverhaal

1. Een verhalenverteller komt langs… of de audio wordt gestart.

http://www.wiesneus.nl/6-12-jaar/verhaolties/ellert-en-brammert

2. Na het verhaal zal hij ingaan waarom dit verhaal is ontstaan en waarom het belangrijk is het verhaal door te geven. 

3. Na het verhaal kunnen de leerlingen vragen stellen wat zij niet begrepen.

4. Wat vonden de leerlingen van het verhaal?

5. Vul in wat de leerlingen vonden in de woordspin.

De les met slides is te vinden op : https://www.lessonup.com/app/embed/B2KeyYfu4kfWTgv7j

Les 4. Bewaar je verhaal

1. Leg uit dat verhalen verdwijnen als deze verhalen niet van mond-tot-mond worden verteld. In deze tijd deel je verhalen op verschillende manieren.

2. Vraag de leerlingen hoe een verhaal kan worden bewaard. Vul de antwoorden in een woordspin.

3. Laat de leerlingen het verhaal vastleggen. Geef de leerlingen de ruimte om dit op verschillende manieren te doen (vertellen op audio, naspelen op video, vertellen in verhaal, gedicht, schilderij, beelden of strip, etc.)

4. Laat de leerlingen de verhalen delen met familie, vrienden, buren en meer.

De les met slides is te vinden op : https://www.lessonup.com/app/embed/ojFwheZdTHJAueGGK

Spel

https://www.erfgoedtools.nl/games/memory/speel/GNR16N6V

Verhalen

Nederlandse versie

Drentse versie

Drentse versie (veenkoloniaal)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.