In de 17e eeuw dachten mensen dat de hunebedden door reuzen waren gemaakt.

Volksverhalen ontstaan door mondelinge overleveringen die door de eeuwen heen veranderen. Het verhaal kan zijn vastgelegd in tekst, maar verhalen zijn via verhalenvertellers van generatie op generatie doorverteld. Van deze volksverhalen zijn dan ook vaak verschillende varianten bekend. Een volksverhaal hoeft niet oud te zijn, maar moet wel mondeling zijn doorverteld en de oorsprong is niet duidelijk en anoniem. Het verhaal kent een tijd en plaats.

De volksverhalen kunnen worden ingedeeld in de fabel, de legende, de mop, de mythe, de sage, de anekdote, een exempel, de kwispel en het sprookje. Een volksverhaal is fictief en dus bedacht. Een volksverhaal heeft een begin, een midden en een einde en kent handelende personen. Deze verhalen maken deel uit van de orale kunst van het leven van alledag van vroeger tot nu.

Een bovennatuurlijk verschijnsel of bijzondere geografische plek wordt door sagen verklaard en deze volksverhalen zijn dan ook sterk verbonden aan tijd en plaats. Bij bovennatuurlijke verschijnselen moet je denken aan bliksem, donder, stand maan, sterren en planeten en zonsopgang- of ondergang. Bij geografische plekken kan je denken aan gebergtes, stenen, hunebedden, grafheuvels of verschillende soorten waterstromen. 

In de 17e eeuw dachten mensen dat de hunebedden door reuzen waren gemaakt.

Drentse volksverhalen

In Drenthe is niet veel onderzoek gedaan naar volksverhalen en veel weten we er dan ook niet van. Een boek waarbij Drentse verhalen zijn vastgelegd zijn: Volksverhalen uit Drenthe en De bruid waarom niemand danste, maar in dit boek is veel variatie en niet veel “echte” volksverhalen (Geheugen van Drenthe, 2019). Net als in de andere provincies zullen verschillende genres van volksverhalen zijn verteld. Het Meertens Instituut verzamelt de volksverhalen, maar ook andere archieven, tijdschriften en boeken bevatten Drentse volksverhalen. Drentse schrijvers hebben eigen verhalen op schrift gezet als volksverhalen (Geheugen van Drenthe, 2019). De bekendste is de sage van Ellert en Brammert.

Kijk voor het overzicht van het Meertens Instituut hier.

Witte wieven.

Harm Tiesing & volksverhalen

In Borger is vandaag de dag Harm Tiesing aanwezig door zijn prachtige beeld. In artikelen heeft Harm Tiesing veel verhalen vastgelegd die verteld werden. Niet alleen de verhalen, maar ook besprak hij de verhalenvertellers en de evenementen.

Harm Tiesing Borger
Beeld van Harm Tiesing, Borger. Gouwenaar [Public domain], from Wikimedia Commons.

Oerverhalen

Onder oerverhalen verzamelen we volksverhalen, verhalen geinspireerd op volksverhalen en nieuwe verhalen!

https://www.hunebednieuwscafe.nl/category/oerverhalen/

Bronnen

https://www.geheugenvandrenthe.nl/volksverhalen

PRAKKE, H.J., 1980. Volksverhalen uit Drenthe: de bruid waarom niemand danste. Uitgeverij het Spectrum, Utrecht.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.