Activiteit: Beeldmateriaal bekijken en tekenen of schilderen.
Doel: Leren goed te kijken naar beeldmateriaal en daar conclusies uit te trekken (bronnenonderzoek). De kennis verwerken in een werkstuk.
Duur: 40 minuten
Lespakket: 7 zwart-wit foto’s en prenten, werkblad 1
School: Kleurpotloden of plakkaatverf, kwasten en potten water
Voorbereiding:
Werkblad 1 printen voor alle kinderen (of vergroten tot A3 als ze gaan schilderen). Schema op het bord tekenen kan ook.
Lesomschrijving
Introductie
Bij de fotoserie van les 2, ontbrak de foto van de Wander en Willempje rond 1900. De kinderen krijgen de opdracht een tekening of schilderij van Wander en Willempje te maken om de fotoserie compleet te maken.
Instructie
Voordat de kinderen aan het werk gaan moeten ze weten hoe Wander en Willempje er ongeveer uit gezien hebben. Laat foto’s en prenten van kinderen in 1900 uit het lespakket in de kring rond gaan, voor een klein bronnenonderzoek. De kinderen bekijken de foto’s, zodat ze daarna onderstaand schema op het bord samen in kunnen vullen. Uit het verhaal is naar voren gekomen dat Wander en Willempje niet rijk waren, de kleding van rijke en arme kinderen verschilde nogal, hier moet ook op gelet worden. (Rijke kinderen hadden frivolere kleding en droegen geen klompen.)
Schema
Wander | Willempje | |
haar | ||
bovenlichaam | ||
benen | ||
voeten |
Zelfstandig werken
De leerlingen tekenen op het werkblad. De lichaamsvormen zijn een hulpmiddel zodat ze zich vooral op het tekenen van de kleding kunnen concentreren.
Afsluiting
Hang de tekeningen op en bespreek ze met de leerlingen. Voorbeelden van vragen zijn: Welke lijkt het beste en waarom? Waar heb je op gelet toen je de tekening maakte, wat vond je zelf belangrijk? Welke rol speelde het kleurgebruik? Etc.