Samenvatting
Met het project ‘Op stap met Wander & Willempje’ komen leerlingen met de handen in contact met hun eigen geschiedenis en erfgoed. De leerlingen leren meer over het begrip eeuw en het dagelijkse leven zo’n 100 jaar geleden. In het project staat het zogenaamde armenhoes (op het terrein van het Hunebedcentrum) in Borger centraal en de bewoners.
‘Op stap met Wander en Willempje’ is door Drents Plateau en Hunebedcentrum overgenomen van Erfgoedhuis Utrecht om een actief en kindvriendelijk project aan te kunnen bieden dat meer is dan ‘zomaar’ een project. Het project geeft op een heel andere wijze invulling aan de lesstof van groep 5/6) waardoor de leerlingen er niet alleen plezier aan beleven, maar ook in staat zijn zich snel de lesstof eigen te maken. Door de activiteiten die op school en in het museum worden ondernomen, komt de lesstof tot leven.
Kort lessenoverzicht
- Les 1. Het verhaal van Wander en Willempje
- Les 2. Wanneer leefden Willempje en Wander? – Tijdbalk
- Les 3. Hoe zagen Wander en Willempje eruit?
- Les 4. Op bezoek bij het armenhuis – Hunebedcentrum
- Les 5. Hoe komt Willempje aan de gulden?
Praktische informatie
De lesmand
In de lesman vind je voorwerpen die je nodig hebt voor les 4. Dit materiaal is met zorg samengesteld en wordt door verschillende scholen na elkaar gebruikt. Ga er dus voorzichtig mee om. Mochten er voorwerpen ontbreken of beschadigd zijn, meld dit dan bij teruggave. In de tas zitten onder meer:
- map met lessen inclusief verwijzing naar digitale bestanden,
- Keien, goud van Drenthe,
- leitje met griffel,
- tol,
- zakdoek,
- vaatdoek
- 2 boenders, 2 borstels,
- springtouw,
- het bordspel Jet en Jan: 1 spelbord, 6 pionnen, 1 dobbelstenen en 1 spelregels
Museumbezoek
In les 4 brengen de leerlingen een bezoek aan het Hunebedcentrum. Hierbij zijn minimaal 5 begeleidende ouders nodig.
Lesstofvervanging
Op stap met Jet en Jan sluit aan bij de kerndoelen voor geschiedenis en bij de lesstof van groep 5. (In sommige methodes wordt zelfs al in groep 3 of 4 gestart met een inleiding op het thema.) Het project kan een deel van de stof in veelgebruikte geschiedenismethodes vervangen.
Vakverbinding en 21ste-eeuwse vaardigheden
Dit project kan aansluiten bij:
Geschiedenis
Sociale en culturele vaardigheden