Activiteit:         Werken met tijdbalk, klassikaal.

Doel:                Gebeurtenissen uit het eigen leven en uit de geschiedenis op de tijdbalk kunnen plaatsen.                      

Duur:               40 minuten

Lespakket:       Tijdbalk, Fotoserie familie van Willempje, Omschrijving foto’s, Stamboom

Voorbereiding:

Vraag een aantal dagen van tevoren aan de kinderen of ze een foto uit de familie willen meenemen naar school. Hoe ouder hoe beter! Laat de ouders het jaartal van de foto op de achterkant schrijven. Print de tijdbalk en hang de tijdbalk goed zichtbaar voor iedereen in het lokaal. Print de foto’s, omschrijving foto’s en stamboom uit.

Lesomschrijving

Introductie

De kinderen hebben van thuis een foto uit hun familie meegenomen. Introduceer de tijdbalk en leg uit hoe die gebruikt wordt. Ieder kind mag iets bij zijn of haar foto vertellen. Wie staat er op de foto en wat is de familieband met deze persoon? Waar en wanneer is de foto gemaakt? Laat het kind zelf de foto op de tijdbalk plakken met plakband (Scotch Removable Tape beschadigt de foto’s niet).

Als alle foto’s hangen kunnen een aantal vragen gesteld worden, waarmee meteen een brug geslagen wordt naar het verhaal van Wander en Willempje .

  • Welke foto is de jongste?
  • Welke foto is de oudste?
  • Leeft de persoon op de oudste foto nog?
  • Leefden Wander en Willempje in dezelfde tijd als deze persoon?
  • Leven Wander en Willempje nog? (Ze waren 11 en 10 jaar in 1896)
  • Leven de kinderen, kleinkinderen of achterkleinkinderen van Willempje nog?

Presentatie

Gebruik nu de fotoserie uit de leskist. Hoewel het karakter Willempje is, is de fotoserie in dit lesmateriaal wel die van een echte familie. De serie begint in het jaar 2000 en gaat stapsgewijs terug in de tijd. Bij de foto’s hoort een stamboom van de familie van Willempje, die op het bord getekend kan worden om de (fictieve) familiebanden duidelijk te maken.

Ga met de kinderen in een kring zitten. Vertel dat je de familiefoto’s van de familie van Willempje hebt. Leg de foto’s in willekeurige volgorde op de grond, zodat iedereen in de kring ze kan zien.

Stel de volgende vragen:

  • Welke foto’s zijn het oudst, kleur of zwart wit?
  • Waaraan kun je nog meer zien hoe oud de foto’s zijn? (Kleding, kapsels, brillen, inrichting van de omgeving; voertuigen, huizen, meubels. De leeftijd van de personen op de foto, mits je ook de leeftijd van de persoon nu weet.)

Laat één kind eerst de klassenfoto’s in chronologische volgorde leggen. Controleer dit door op de achterkant naar het nummer te kijken. Laat een ander kind de klassenfoto’s op de juiste plaats op de tijdbalk plakken.

Ga zo verder met het ordenen en opplakken van alle foto’s  …. Bespreek hierbij de familiebanden tussen de personen (dochter, oma , moeder enz.). Vergelijk deze familiebanden met de familiebanden van de kinderen. Geef ook aan dat de tijdbalk geen begin en een einde heeft, dat bijvoorbeeld over een paar jaar de kinderen van de leerlingen zelf ook op de tijdbalk geplaatst kunnen worden. Markeer met een stickers de jaartallen wanneer Wander, Willempje en de leerlingen zelf zijn geboren.

Notabene:

Een foto van Wander en Willempje , de hoofdpersonen uit het verhaal, ontbreekt. Hiermee kunt u de overstap maken naar les 3, waarin een tekening van Wander en Willempje gemaakt wordt, als vervanging van de foto. Leg niet te veel de nadruk op het rekenen op de tijdbalk. Daar wordt in een verwerkingsles nog aandacht aan besteed.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.