Als archeoloog van het Hunebedcentrum mocht ik maandag 2 september aan vier groepen het verhaal van de archeologie en het archeologisch beleefpunt vertellen. De les begon met een korte les over het werk van een archeoloog. Wat is archeologie? Wat kan je zien van de archeologie rondom de school en het dorp? Wat is een archeoloog? En wat doet een archeoloog allemaal? Archeologie zorgt dat er veel informatie naar voren komt en om het verhaal van de prehistorie naar boven te halen is het zelfs de enige manier! Opgraven is vernietigen en dus is beschermen vaak verstandiger. Bij het opgraven gaat het om de grondsporen (de verkleuringen in de grond), de vondsten geven extra informatie. Archeologen hebben als taak een verhaal te vertellen en uit te leggen waarom het bewaren van archeologische plekken zo belangrijk is.
Na deze introductie gingen we verder in op het gebied van het beleefpunt. Wat is de geschiedenis van het gebied? Wat is onderzocht door archeologen? Wat zijn de vondsten? In de Mandelanden bij Borger werd ingezoomd op het feit dat vindplaatsen er nog liggen en beschermd zijn. De meeste vondsten zijn te plaatsen in de middensteentijd. Van deze tijd kwamen de mooiste en bijzonderste vondsten voorbij: de kano van Pesse, de oudste hond, de oudste vrouw van Nederland, Trijntje, en ga zo maar door. Na het luisteren konden de leerlingen deze oude tijd beleven met alle zintuigen – proeven van meelwormen, fluiten op een benen fluit, messen van vuursteen en bot voelen, vuur maken en trekken aan een touwtje van plantaardige vezels.