Fruit… iedereen kent het wel, en we weten ook dat het gezond is om te eten. Het zit barstens vol met goede vitamines, mineralen en vezels. Sommige fruitsoorten zijn zoet, de ander weer wat zuurder. Over het algemeen wordt aangenomen dat het de norm is om elke dag 2 stuks fruit te eten. De Amerikaanse Bryan DiSanto (Lean it up) heeft een manier bedacht om te kijken welk soort fruit het gezondste is van de hele wereld – een systeem waarbij punten worden toegekend aan fruit wanneer bepaalde voedingsstoffen aanwezig zijn of een bepaalde hoeveelheid hebben – dit zijn 12 onderdelen. Op basis van deze methode heeft hij een lijst van het meest gezonde fruit opgesteld. De 12 zijn calorieën, suikers, voedingsvezels, anti-oxidanten, omega-3 vetzuren, lage glycemische lading (deze waarde kan de bloedsuikerspiegel in het lichaam verhogen en dit kan leiden tot de opslag van vet of het veroorzaken van diabetes en ontstekingen), kalium en de vijf vitamines: A, B, C, E en K.

Fruit. Afbeelding van silviarita via Pixabay.

Werking anti-oxidanten, omega-3 vetzuren en kalium

Anti-oxidanten zijn voedingsstoffen die het DNA beschermen tegen beschadigingen en zorgen voor het voorkomen van verschillende gezondheidsproblemen (kanker, diabetes, vroegtijdige veroudering, ontstekingen, hartziekte). Omega-3 vetzuren zijn gezonde vetzuren die cholesterol verminderen, bloedsomloop verbeteren en de kans verkleinen op cardiovasculaire ziekte, hartaanval en artritis. Kalium is belangrijk voor een goede werking van alle cellen, weefsels en organen, regelt de vochtbalans en bloeddruk en is essentieel voor de hartfunctie en de spiercontractie.

Fruit in de hand. Afbeelding van Alicja via Pixabay.

Werking van vitamines

Vitamine A helpt bij zicht, gezonde huid, gebit en haren, immuniteit en vruchtbaarheid. B-vitaminen helpen bij cellulaire stofwisseling. Vitamine C is anti-oxidant, is nodig als bouwstof, zorgt voor opname ijzer, wordt gebruikt in lichaamsprocessen en het immuunsysteem heeft het nodig. Vitamine E is een anti-oxidant en speelt een rol in diverse lichaamsprocessen. Vitamine K speelt een rol in de bloedstolling, de botstofwisseling en processen rond de vaatwanden.

Citroenen. Afbeelding van Couleur via Pixabay.

Kritiek op ranglijst en puntentoekenning

In de methode van DiSanto kijkt hij weinig naar andere mineralen eigenlijk alleen naar kalium. In de lijst is gekeken naar fruit waar de 12 stoffen in voorkomen.

Bramen. Afbeelding van S. Hermann & F. Richter via Pixabay.

De top 30 van oergezond fruit

En nu komt de top 30 van gezondste fruit ter wereld – Dat wisten de hunebedbouwers vast ook al, dat de bramen een superfood is 🙂 :

30. Druiven 

29. Vijgen 

28. Bananen

27. Zoete kersen

26. Peren

25. Appels

24. Mango

23. Mandarijnen

22. Pruimen

21. Passievrucht

20. Clementines

19. Ananas

18. Sinaasappel

17. Watermeloen

16. Granaatappel

15. Perzik

14. Nectarine

13. Grapefruit

12. Honingmeloen

11. Abrikozen

10. Blauwe bessen

9.Wilde kersen

8. Kanteloep

7. Papaya

6. Kiwi

5. Cranberries

4. Aardbeien

3. Guava

2. Frambozen

1. Bramen

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.