Foto Davado, D21

Vier groepen studenten van de Hanzehogeschool in Groningen zijn de komende maanden onderzoek aan het doen naar de internationale positionering van onze hunebedden. De belangrijkste vraag is hoe we bezoekers uit ‘verre’ landen zoals Canada, VS, Japan, Israël, Italië enz. vertellen dat we in Drenthe unieke prehistorische monumenten hebben. Wij kennen de monumenten als hunebed, maar dat is een woord dat buiten Nederland en Duitsland niet bekend is. Kan dat door ‘the Dutch Dolmen’ te gebruiken? We zijn benieuwd naar de uitkomsten.

D15. Foto Hans Meijer

De aanleiding van het onderzoek

Onze hunebedden, door buitenlanders vaak dolmen genoemd,  worden steeds meer bezocht door bezoekers vanuit de hele wereld. Bij het grootste hunebed in Borger zien we zeer regelmatig gasten uit Canada, Israël, India, de VS, Italië en uit vele andere landen. Dit is nieuw, tot een paar jaar geleden kwamen er wel Duitsers en Vlamingen maar verder nauwelijks uit andere landen. Wat zegt ons dit? Een conclusie kunnen we nog niet trekken maar we kunnen wel een aantal gedachten vormen.

Nederland is meer dan ooit een echte toeristische bestemming geworden. Dat komt omdat steeds meer mensen wereldwijd reizen, de informatie via internet onuitputtelijk is en het steeds gemakkelijker wordt om vliegtickets te kopen en hotels te boeken. De meesten gaan vooral naar plekken die algemeen bekend zijn waardoor er daar grote concentraties ontstaan van toeristen. In Nederland is vooral Amsterdam en directe omgeving de grote trekpleister. Drenthe en de hunebedden horen daar nog niet bij, maar tijden veranderen.

Komen er meer mensen naar de hunebedden doordat de Randstad en met name Amsterdam geen extra toeristen meer wil en met hun beleid nu mensen naar andere plekken verleid?  Dat doen ze onder andere door Amsterdam ‘groter’ te maken door bijvoorbeeld Het Muiderslot ‘Amsterdam Castle’ te noemen, het strand van Zandvoort ‘Amsterdam Beach’ en in Friesland noemen ze het merengebied tegenwoordig ‘Amsterdam Lakedistrict’. De toeristen worden dus verspreidt door Amsterdam groter te maken. Arjen Lubach heeft een paar jaar geleden een filmpje gemaakt in zijn satirisch programma waarbij hij nog een stapje verder ging en de hunebedden de ‘Amsterdam Stones’ noemde. Het was als grap bedoeld maar wel met een serieuze ondertoon. Gaat dit werkelijkheid worden? Worden we een voorportaal van Amsterdam en komen daarom steeds meer buitenlandse toeristen naar de hunebedden?

Andere redenen kunnen zijn dat de informatie over de hunebedden via internet steeds meer bekend wordt bij een bepaald publiek die ons vroeger niet vond en dat we zien dat er steeds meer buitenlandse toeristen verblijven in de accommodaties in Drenthe.

Wat ook de reden mag zijn we zien een toename in buitenlandse toeristen. Zijn we daar klaar voor? We moeten ervoor zorgen dat het personeel meertalig wordt, dat we de producten in het winkelaanbod aanpassen, dat we de activiteiten aan laten sluiten en dat we de informatie in meerdere talen aanbieden. Misschien moeten we eens goed kijken hoe Enkhuizen, Volendam, Kinderdijk en dergelijke attracties in het westen van ons land zich hebben aangepast aan de buitenlandse toerist.

We zijn bij het Hunebedcentrum aan het nadenken over hoe we ons moeten positioneren. Tot nu toe zijn we een typisch Drents fenomeen waarbij we ons vooral richten op de toerist die in Drenthe verblijft. We zien dit dus veranderen. Misschien moeten we wel een tweedeling maken waarbij we voor de Nederlandse bezoeker een typisch Drents fenomeen zijn en voor de buitenlandse toerist een typisch Nederlandse bestemming zoals ook Neeltje Jans, de Keukenhof en andere attracties. In dat geval moeten we misschien onze hunebedden voor de buitenlandse gast wel de ‘The Dutch Dolmen’’ gaan noemen.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.