Velen van ons hebben een zwak voor het trechterbekervolk, een soort sympathiserend gevoel voor de bouwers van de hunebedden. Je kunt er urenlang over nadenken hoe de mensen 5000 jaar geleden ertoe kwamen om met de immens grote en zware brokken steen te gaan slepen om zijn doden een passende rustplaats te geven. Er zijn tienduizenden anderen, die de hunebedden prachtig, interessant, mystiek en mysterieus vinden. Dag in dag uit komen de kleine en grote mensen, de hunebedden bekijken.

De belangstelling voor de oudste Nederlandse monumenten neemt toe. Niet alleen bij belangstellende toeristen maar ook commercieel gezien weet men de hunebedden te vinden, er mee aandacht te trekken en “uit te buiten”.

Dan te weten dat een eeuw geleden de hunebedden als keienhopen in heidevelden lagen en alleen belangstelling trok van een handjevol archeologen en historici. In de jaren ’20 van de vorige eeuw heeft Prof. Dr. E.A. van Giffen zijn inventarisatie en onderzoek uitgevoerd. Gemeenten vonden vondsten uit hunebedden zo bijzonder en buitengewoon, dat een aantal gemeentebesturen de vondsten uit hunebedden opnamen in hun gemeentewapen of in hun vlag. De jaren daarna zijn de hunebedden langzamerhand in de vergetelheid geraakt.

Gemeentewapens van Vledder en van de gemeente Borger in gebruik tot de gemeentelijke herindeling van 1998

Ondernemers vonden tot in de jaren ’80 de hunebedden saai en ouderwets.  Inmiddels zien we vanuit de Drentse commerciële wereld een ander beeld. Met nadruk wordt gezegd dat de hunebedden een belangrijk onderdeel op de toeristische kaart van Drenthe zijn geworden. Er wordt door de reclamemakers maar ook door beleidsmakers al een paar jaar geadviseerd om deze historische stenen nog slimmer in te zetten, waarmee ondernemers extra klanten kunnen trekken.

Ondernemers zien inmiddels brood in de hunebedden. Dat zien we met het merk hunebedbier, hunebedwijn en hunebedkoek. Ook tv- en radioprogrammamakers lokken kijkers en luisteraars naar de hunebedden.

Radio Drenthe programmamaker Rinus Bouwmeester maakte een aantal jaren terug voor 25 jaar RTV Drenthe een TV infomercial bij het hunebed D15 bij Loon voor zijn programma “Radio Rinus”. Om luisteraars te trekken versierde hij het hunebed met radio’s en grammofoonplaten. Of je hier een hunebed voor moet gebruiken is de vraag.
SBS 6 liet een paar jaar terug tussen de programma’s door, een filmpje van vogelvluchtbeelden zien van de hunebedden bij Havelte met bovenop het hunebed enthousiast zwaaiende kinderen.
Omroep TROS wist het bont te maken met het programma “Bananasplit”. Daar liet men in het titelfilmpje een banaan tot ontploffing brengen bij een hunebed. Gekker kan het niet.
In een andere commerciële uiting van Studio56 zien we Obelix van Asterix&Obelix slepen met een menhir bij de hunebedden. Geschiedkundig gezien een volledig uit zijn verband getrokken uiting.
Opvallend is het logo van vastgoedmaatschappij “Aprisco” uit Assen. Blijkbaar vinden zij hun product steengoed en voor eeuwig houdbaar, zoals de hunebedden.
En dan zijn er de begrafenisondernemers, begraafplaatsen, de restaurants en de souvenirs. Begrafenisondernemers leggen met hun uiting een band met de hunebedden als graf voor de eeuwigheid. Zo zien we ook het logo van dierenbegraafplaats “’t Hunebed” bij Pesse. Ook dieren krijgen in Pesse een eeuwige rustplek en soms in een mini-hunebed.
Vlak tegenover de hunebedden in Havelte staat al sinds 1933 Theehuis ’t Hunebed. Veel toeristen die speciaal voor de Havelter hunebedden komen, is het een ideale plaats om even onderuit te zakken met een drankje en te genieten van het IJstijdlandschap.

En wat te denken van de massa aan souvenirs met het thema Hunebed die in omloop zijn. We beperken ons met een paar opvallende producten.

Waar leidt deze belangstelling toe.

Met al deze uitingen is de interesse van het publiek toegenomen. Steeds meer toeristen worden door de hunebedden naar Drenthe getrokken. Vooral gasten uit eigenland maar ook uit omringende landen weten de weg naar de hunebedden in Drenthe te vinden.

In mei 2018 brengt zelfs een delegatie van Chinese touroperators uit Shanghai een verkennend bezoek aan Drenthe. Bij het Hunebedcentrum in Borger worden zij met alle egards binnengehaald.

“Het toeristisch belang van de hunebedden is groot,” zegt Harrie Wolters, directeur van het Hunebedcentrum in Borger. “Als je aan vakantiegangers vraagt waar ze aan denken bij Drenthe, noemen ze de hunebedden.”

Bij de hunebedden in Havelte komen elk jaar vele duizenden mensen. De infrastructuur is er zelfs voor aangepast. Zij maken groepsfoto’s voor het hunebed, waardoor het hunebed onzichtbaar is. Zo’n 100.000 mensen gaan langs bij het hunebed in Borger en ook de ander 51 worden dagelijks bezocht. Duidelijk, het hunebed is in! Sommigen zeggen zelfs Sexi!

De populariteit is mede te danken aan de inspanningen van het Hunebedcentrum en Marketing Drenthe. Ook door commerciële reclame-uitingen, juist of niet juist, met humor of geen humor worden de hunebedden in het zonnetje gezet.

Mede dankzij eigen communicatie en alle commerciële uitingen van bier tot Oer-provincie, leidt ertoe dat het verhaal over de hunebedden, het verhaal over de mens van toen, verteld kan worden.

Bezoekers komen in de totaal vernieuwde expositie in het Hunebedcentrum oog in oog staan met de prehistorische mens. Daar wordt antwoord gegeven op vragen zoals waarom en door wie de hunebedden zijn verrezen. Wie waren zij die deze immens grote stenen hebben versleept en op elkaar hebben gezet. Met de antwoorden krijg je een zwak en een sympathiserend gevoel voor de bouwers van de hunebedden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.