Belevingspsychologie virtueel beleven

Roorda H, Henriëtte donderdag 28 november 2019

Bij een vak als belevingspsychologie moet er ook iets te beleven zijn voor de student. Dat was de gedachte van Friedeke Hendriks en Gea Posthumus, docenten bij het Instituut Facility Management (FM) van de Hanzehogeschool in Groningen, toen zij dit nieuw aan het curriculum toegevoegde vak gingen ontwikkelen.

Engaged Learning

Belevingspsychologie is een samenvoeging van elementen uit de vakgebieden sociale- en omgevingspsychologie voor derdejaars studenten FM en de minor eventmanagement. Om beleving in de klas te creëren, ging Friedeke op zoek naar geschikte leermiddelen. ‘En er bleek heel veel mogelijk binnen de Hanzehogeschool’, vertelt ze. ‘Het werd een intensief maar super mooi proces, met de betrokkenheid en samenwerking tussen docenten, studenten uit twee schools (CMI en FM), de stafafdelingen O&O en Informatisering en diverse locaties in de praktijk. In mijn ogen een mooi voorbeeld van Engaged Learning.’

Belevingen uit het werkveld

Op verschillende locaties zijn 360 graden filmpjes gemaakt die de studenten op een VR bril bekijken in de les. Gea hierover: ‘De locaties waren zeer divers, bijvoorbeeld een festivalterrein, een museum of een GGZ instelling. Het Hunebedcentrum is uitgekozen in de categorie musea. In groepjes van twee krijgen de studenten enkele filmpjes te zien. Ze geven vervolgens aan hoe zij de ruimtelijke omgeving ervaren, zowel visueel, gevoelsmatig als auditief. Helaas lukt het niet om de geur of temperatuur te beleven met de brillen, maar het geeft wel een mooi beeld.’    

‘De contactpersonen van de diverse locaties waren vooral benieuwd hoe een ruimte beter bijdraagt aan de juiste beleving van een bezoeker of cliënt,’ vervolgt Friedeke. ‘De studenten gaven bijvoorbeeld aan dat ze een angstig gevoel kregen toen ze zich virtueel in een rooming-in van een GGZ instelling bevonden. Deze, lege en witte, ruimte dient om ernstig overprikkelde jongeren tot rust te laten komen. De instelling had de studenten gevraagd om vanuit het vakgebied belevingspsychologie tips te geven voor de inrichting. Zij gaven aan te denken aan bijvoorbeeld posters met natuurlandschappen en gebruik van zacht gekleurd licht. Een ander voorbeeld was een festivalterrein waar verschillende plekken ‘bezocht’ werden. Opvallend was dat de studenten de omgeving soms anders beleefden dan de organisator had verwacht. Vanuit hun perceptie vormden ze zich een mening en gaven tips voor een nog optimalere ervaring.’

Enthousiaste studenten

‘De studenten waren heel enthousiast. Ze voelden zich vereerd om met een nieuw vak VR brillen te gebruiken’, vertelt Gea. ‘Toch is er ook nog veel meer uit te halen’, vindt Friedeke. ‘We gaan het nu uitgebreid evalueren en we willen kijken of we de kwaliteit van de filmpjes en de opdrachten verder kunnen ontwikkelen in samenwerking met de opdrachtgevers in het werkveld.’

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.