Kinderen kunnen verschillende gerechten en smaken uit de Oertijd proeven. Eet je iets nieuws, dan zal je extra goed proeven en ook bedenken of je het lekker vindt of niet. Naast lekker of niet lekker vinden, kan proeven bescherming bieden tegen het eten van verrot/bedorven voedsel. Aangeven verschil tussen proeven en eten/drinken; je mag alles proeven (klein beetje), je hoeft niet alles op te eten en/of te drinken.
Wat staat er op het menu:
BASISVOEDSEL: graanpap, brood;
DRINKEN: thee (vlierbloesem/linde/munt), vruchtensap, limonade van siroop.
LEKKERS: gedroogde appeltjes, appelflapjes (gedroogde appel weken en laten uitlekken; door dun beslagje halen van melk en meel en bakken in boter/reuzel), warm fruithapje (gedroogde appel, sleedoornbessen en honing – koken en meel toevoegen voor indikken – graanpap zoet), hazelnootkoekjes, hartige gierstkoekjes (paar eieren mengen met gekookte gierst, look, fijngesneden weegbree en dan platte koekjes bakken.
OP BROOD: hazelnootpasta (fijngehakte wel of niet geroosterde hazelnoten en honing mengen tot smeerbare pasta)
INSECTEN: maden en hartige sprinkhaankoekjes (boekweitmeel met gestampte sprinkhanen in deegje, bakken in boter/reuzel)
OERPROEVEN – GEEF JE MENING

Benodigdheden
- Lange tafel, linnen tafelkleed, thermoskannen voor heet water (thee), glazen kannen voor limonade, bekertjes, bordjes, glazen, lepeltjes, mesjes, houten plank om plat brood op te serveren, bakjes/schalen/schaaltjes om uit te serveren, kookplaat (2 pitten)
- Voorbeelden van etenswaren/dranken in potje schaaltje: tarwe, gierst, boekweit, hazelnoten, appeltjes, sleedoornbessen, honing, look, eitjes, groen (weegbree, paardenbloem), (geiten)melk, gedroogde thee, gevriesdroogde maden en sprinkhanen.
- Ingredienten: speltmeel, volkorenmeel, melk, boter/reuzel, fruit, honing, jam, sap, siroop, thee, gierst, verse wildpluk, lijnzaad, insecten, hazelnoten, yoghurt, zout.
- Papier (uitgewerkt) en potloden
- Computerkast

STAP VOOR STAP
Stap 1 – Voorbereiden – We maken alles zoveel mogelijk van tevoren klaar en hoeven dan nog alleen op te warmen (elektrische kookplaat met 2 pitten).
Stap 2 – Het verhaal vertellen en de kids uitdagen – HC wil onderzoeken wat kinderen vinden van Oertijdeten en -drinken en heeft een smaaktest/proeverij voor kinderen georganiseerd. De uitslagen van het onderzoek gaan de computer in. Twee vrouwen uit de Oertijd voeren het onderzoek uit. Wat voor smaken proef je? Ken je die smaken? Vindt je ze lekker? Waarom wel/niet? Tot slot mogen ze op een papier aangeven wat ze lekkerst vinden en wat het minst lekker (simpel een kruisjes zetten bij het hapje/drankje). De uitslag mogen ze zelf in de computer doen (oude, half-leeggehaalde computer waar het deksel van af is; doe het papier er maar in).

Tekst door Alea Hakvoort