De natuur en eten lagen in de prehistorie dicht bij elkaar. Vandaag de dag is de natuur meer een ontdekking, een vorm van ontspanning en een belevenis, maar in de prehistorie moesten mensen altijd terugvallen op de natuur als bron van voedsel, grondstoffen en medicijnen. Vanaf de nieuwe steentijd ging de mens zelf eten produceren, maar hij bleef de natuur nog steeds als voedselleverancier zien. De mens heeft diverse voedselbronnen nodig, denk maar aan de huidige schijf van vijf. In deze workshop daag je het publiek uit om na te denken of dit voedsel er was in deze periode en zo ja waar deze op de schijf van vijf te plaatsen is.

Benodigdheden

Voorbereiding

  1. Bepaal het tijdvak – elke periode kent zijn eigen schijf van vijf.
  2. Knip een ronde cirkel en maak hier verschillende taartpunten in – schrijf de namen van de groepen voedingsmiddelen of teken iconen voor de groepen voedingsmiddelen.
  3. Verzamel afbeeldingen van voedsel door de knippen uit tijdschriften of te printen. Ook kan je lege verpakkingen gebruiken – maak deze wel schoon. Tot slot kan je gedroogde etenswaren gebruiken en zelfs aanvullen met eten wat je verzamelt en koopt de dag van de workshop.
  4. Voorzie het doek en het voedsel van klittenband.
  5. Plak het voedsel op de juiste plekken wat klopt. Hou er rekening mee dat voedsel overblijft wat niet past.
  6. Verwijder al het voedsel en doe deze met het andere voedsel in een mand of doos.

Aan de slag

  1. Leg het doek – de schijf van vijf leeg neer.
  2. Leg uit aan het publiek wat de schijf van vijf is – wie weet iets te vertellen. Nog steeds leren kinderen en ouders over de schijf van vijf – al beweegt deze mee met nieuwe ontwikkelingen en trends.
  3. Leg uit welk tijdvak wordt gebruikt voor de schijf van vijf – zijn het jager-verzamelaars of boeren. Gaat het om de steentijd, bronstijd of ijzertijd?
  4. Ga samen met het publiek het voedsel plakken op de juiste plek. Ga interactief met hen de discussie aan wat ze wel hadden en niet, maar ook in welke taartpunt past het.
Quinoa kennen we als een nieuw voedsel, zijn inheemse neefje werd al in de prehistorie gegeten. Afbeelding van Jai79 via Pixabay.

Tips

Met deze workshop zijn variatie te bedenken – denk aan eerst het klaar leggen van een schijf van vijf nu en dan dat het publiek verwijdert wat ze niet hadden. Maak aan de hand van de schijf van vijf een tijdreis van de steentijd naar nu – wanneer kwam welk voedsel hier.

het Voedingscentrum / CC BY-SA (https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.