Martin St-Amant (S23678) CC BY (httpscreativecommons.orglicensesby3.0)

450 kilometer ten noorden van Lima, de hoofdstad van Peru, liggen de ruïnes van Chavin de Huantar. Het complex ligt verscholen tussen twee bergketens op een hoogte van 3177 meter. Er zijn tal van resten van gebouwen te zien waarvan de hoofdtempel, die bestaat uit diverse platforms, terrassen en ondergrondse gangen de belangrijkste is. Het complex staat sinds 1985 op de UNESCO Werelderfgoedlijst.

Het archeologisch gebied van Chavín was een voormalige plaats van aanbidding en een van de vroegste en meest bekende precolumbiaanse plekken. Chavín gaf z’n naam aan de Chavín cultuur – een van de oude beschavingen van Zuid-Amerika die vooraf ging aan die van bijvoorbeeld Salinar Maranga en Nazca – die zich ontwikkelde tussen 1500 en 200 voor Christus.

Binnen in de grote tempel. Martin St-Amant (S23678) CC BY (httpscreativecommons.orglicensesby3.0) (3)

Het centrum van het complex ligt verspreid over een hellend oppervlak aan de oostelijke kant van de Cordillera Blanca. Het complex bestaat uit een aantal ceremoniële piramide achtige gebouwen die op terrassen staan. Ze hebben poorten van enorme grote stenen, daarnaast zijn er verzonken binnenplaatsen. Een van de kenmerkende onderdelen van het complex zijn de monsterachtige iconen op de stenen beeldhouwwerken.

Poort van de tempel. David Almeida, Flickr

De kunst en architectuur van Chavin stammen uit twee verschillende periodes. De eerste fase komt overeen met de periode van 900-500 v.Chr en de tweede met de periode van 500-200 v.Chr. Vanaf 900 v.Chr. werd Chavin de Huantar een groot religieus centrum, het was een bedevaartsoord met een orakel. Het belangrijkste gebouw is de grote tempel. De basis bestond uit een groot U-vormig platform, gevormd door drie trapsgewijs oplopende lagen, en een kleine, ronde verzonken binnenplaats. De achterkant had oorspronkelijk een lengte van 100 meter, de hoogte bedroeg 15 meter. Er loopt een smalle trap naar het binnenste gedeelte. De schatting is dat er 500 mensen in konden. Deze mensen zaten in een binnenplaats omringd met binnenmuren van grote platte stenen die versierd waren met gravures en bas-reliëfs. De afbeeldingen bestonden uit menselijke en katachtige figuren.

Dtarazona CC BY-SA (httpscreativecommons.orglicensesby-sa3.0)

Rond 500 v.Chr. is de tempel grondig verbouwd. Deze periode valt samen met een nieuwe culturele invloed. Er is vanaf dat moment ineens ander aardewerk te zien. Er ontstond een nieuwe culturele bloeitijd. Er werd een nieuwe tempel gebouwd die het oude verving. Verder werden er nieuwe pleinen gecreeerd die zich uitstrekten van de rivier tot aan de ingang van de tempel. Door deze nieuwe gecreeerde ruimtes konden er veel meer mensen aanwezig zijn bij de rituelen. De nieuwe tempel is gebouwd uit witte en zwarte steenblokken. De voorgevel van het gebouw werd versierd met circa 40 gebeeldhouwde koppen en talloze uitgehouwen panelen.

tacowitte, Flickr

Rond 200 v.Chr. verloor de stad zijn betekenis. De reden is niet duidelijk. Archeologisch onderzoek laat wel zien dat het verval langzaam ging. Ondanks dat de stad verlaten werd bleef het gedachtengoed in stand. De goden bleven en zien we terug bij tal van jongere culturen in het Andesgebied.

In de tijd dat de Spanjaarden in het gebied aankwamen hoorden ze van de lokale indianen dat er een oude stad met ruines en verlaten monumenten in de bergen lag.

Martin St-Amant (S23678

Naast het gebruik als woonruimte is de ruïne in de loop der jaren door verschillende gebeurtenissen aangetast. In 1933 trad de rivier Mosna buiten haar oevers, waardoor een groot gedeelte van de archeologische site onder water kwam te staan. Een grote overstroming in 1945 zorgde ervoor dat de gehele tempel en een deel van het dorp werden bedekt met puin en modder. Dorpelingen gebruikten bij de wederopbouw van hun huizen de stenen uit de ruïnes. Ook bouwden zij hun huizen hier gedeeltelijk bovenop. Daarnaast zijn er sinds 1920 verschillende opgravingen uitgevoerd door onafhankelijke archeologen. Aangezien zij niet allen op een adequate manier hun bevindingen hebben genoteerd, is veel informatie verloren gegaan. Er wordt nog altijd onderzoek gedaan.

Veel vondsten en verhalen zijn te vinden in het Museo Nacional Chavin

Binnen in de grote tempel. Martin St-Amant (S23678) CC BY (httpscreativecommons.orglicensesby3.0) (2)
AlisonRuthHughes CC BY-SA (httpscreativecommons.orglicensesby-sa4.0)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.