De grotkunst van Gua Tambun is de grootste neolithische rotsschildering in Azië en is naar schatting tussen 2000 en 5000 jaar oud. De schilderingen bevinden zich op een prominente kalkstenen rotswand op een heuvel bij Tambun, dicht bij de stad Ipoh in Maleisië.

De schilderingen bevinden zich niet in een grot, maar zijn aangebracht op een afdak in de rots, een licht overhangende richel tussen 5 en 25 meter boven de grond. Elf panelen, verspreid over de wanden, tonen voornamelijk jagersactiviteiten. De schilderingen werden in 1959 ontdekt door een Britse soldaat, 2e luitenant R.L. Rawlings van het 2e Bataljon, 6e Queen Elizabeth’s Own Gurkha Rifles, tijdens een routine-oefening. Hij realiseerde zich dat deze roodachtig-oranje tekeningen niet de gebruikelijke graffiti waren, en dit werd bevestigd door een team van het Nationaal Museum.

Aangenomen wordt dat de schilderingen zijn gemaakt door mensen van de ‘Orang Asli’, de vroegst bekende bewoners van het Maleisisch schiereiland, die tussen 2500 en 1500 v.C. zuidwaarts naar het gebied migreerden. Orang Asli” betekent letterlijk “eerste volk” of “inheems volk”. Aangezien de ouderdom van de kunst echter onzeker is, is het mogelijk dat zij door een onbekende vroegere groep vóór de komst van de Orang Asli werd gemaakt. De roodbruine schilderingen zijn waarschijnlijk gemaakt met hematiet, een ijzeroxide.

Gezien hun leeftijd en de lange blootstelling aan de elementen is het niet verwonderlijk dat grote delen van de kunst zijn vervaagd en niet meer met het blote oog kunnen worden gezien. In 2009 hebben onderzoekers van de Universiteit van Sains Malaysia de vindplaats grondig onderzocht met behulp van hoge-resolutiefotografie en digitale beeldanalyse. Zij konden meer dan 600 verschillende tekeningen van mensen, dieren, fruit, geometrische vormen en abstracte motieven identificeren. Herkenbare dieren zijn onder meer een doejong, tapir, everzwijn, hert, geit en schildpadden.

Uit de analyse bleek dat de rotskunst in ten minste drie verschillende stijlen werd vervaardigd, die worden omschreven als röntgenstijl, massief silhouet, en gestippelde tekening. Röntgenstijl tekeningen tonen het skelet en de inwendige organen van dieren; silhouet tekeningen zijn afbeeldingen in een enkele effen kleur; terwijl gestippelde tekeningen de vorm hebben van vormen of patronen gevormd door kleine stippen. De meeste kunst is in de effen silhouet stijl, tekeningen van dieren in een enkele kleur van rood, paars of oranje. Er is een schildering met menselijke figuren en een verscheidenheid aan botanische vormen, en een ander paneel met verschillende soorten oceaanwezens.

Het meest kenmerkende paneel in röntgenstijl in Gua Tambun toont een wilde dieren scène met dieren die herten of buffels kunnen zijn. De donkerrode schilderingen schetsen de skeletten en – verbazingwekkend – een van de dieren lijkt een zwanger hert te zijn, met een jong in de buik.


Foto: Dit paneel lijkt een hert te tonen met een reekalf in zijn buik

De foto’s en veel van de informatie in dit artikel zijn, met toestemming, afkomstig van de website https://www.malaysia-traveller.com/gua-tambun-cave-paintings.html.  Wie de grotschilderingen wil bezoeken, kan op de site ook een gedetailleerde routebeschrijving vinden.

Tekst: Alun Harvey

Vertaling: Hans Meijering

Vorig artikelThe world’s oldest mummies
Volgend artikelDe oudste grotschildering van de wereld gevonden in Indonesië

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.