Figuur 1: Menhirs van Oppagne

In de categorie ‘mijn hunebed’ nodigen we mensen uit te schrijven over hun persoonlijke ervaringen met hunebedden en prehistorische locaties. Hier een verhaal van Pierre van Eijl.

De drie menhirs van Oppagne

Bij de twee hunebedden van Wéris België, Wéris 1 en 2 waarover eerder is gepubliceerd, staan diverse menhirs. En ook verderop, los van de hunebedden,  staan nog de drie menhirs van Oppagne (zie figuur 1). Na het bezoeken van de twee hunebedden zijn we daar naar toe gegaan om deze nader te onderzoeken.

De vraag is wat deze hier doen en wat voor functie die oorspronkelijk hadden. Menhirs zijn vaak staande stenen, die net als de hunebedden uit de late steentijd stammen, dus zo’n 5000 jaar oud zijn. De naam menhir is uit het Bretons afkomstig: maen betekent steen en hir betekent hoog. De hoogte ervan varieert van één meter tot meer dan tien meter. Vaak lopen ze naar de top spits toe, denk maar aan de verhalen van Asterix en Obelix. Daar draagt Obelix een puntvormige menhir op zijn rug.

Menhirs zijn te vinden in bijna heel West-Europa (niet in Nederland) en zelfs in Noord-Afrika en rondom de Zwarte Zee. Op Corsica, maar ook elders zijn bewerkte menhirs te vinden, met een bewerking die waarschijnlijk veel later is aangebracht.

Wat is hun oorspronkelijke functie?

Archeologen kunnen niet met zekerheid zeggen wat de oorspronkelijke functie ervan is. Over deze functie is in het verleden veel discussie geweest. Door de eeuwen heen is er verschillend over gedacht, bijvoorbeeld dat ze door druïden werden gebruikt voor mensenoffers, dat ze als territoriale markeringen gebruikt zijn of elementen van een complex ideologisch systeem, als geheugensteuntjes voor orale culturen of als vroege kalenders. De menhirs waren echter al duizenden jaren oud toen de Kelten (en dus de druïden) in West-Europa binnentrokken. Dus ze zijn niet afkomstig van de Kelten. Dan is er nog de ‘alternatieve’, meer hedendaagse theorie dat menhirs op energiepunten liggen en ze als reusachtige acupunctuurnaalden werken om energie uit de aarde te activeren.

Om meer te weten komen over de functie van menhirs heb ik me bij de menhirs van Oppagne ingesteld op het geven van een aura-reading. Als aura-reader ben ik voorzichtig om de energie van menhirs te lezen. Ze geven onveranderlijk heftige beelden. Ik stel me in op de linkse menhir van de drie menhirs van Oppagne. In figuur 2 houd ik mijn rechterhand op die menhir. 

Figuur 2: Mijn rechterhand ligt op de menhir waar de aura-reading van dit verhaal over gaat

De menhirs staan middenin een maïsveld en zijn via een smal pad te bezoeken. In figuur 3 is het pad te zien met mijn wandelvriendin die als biologe zeer geïnteresseerd is in de bloemen die daar bloeien.

Figuur 3: Het smalle pad naar de menhirs van Oppagne

De uitstraling van de menhirs

Het ziet er rustig en wat romantisch uit. De menhirs zijn verweerde, rechtopstaande stenen van puddingsteen. Ze voelen alle drie energetisch aan. Ze staan op een (door mensen gemaakt) energiepunt waardoor energie vanuit de aarde door de steen omhoog stroomt. De uitstraling is met de handen goed te voelen als je je handen, iets van de menhir af, zachtjes heen en weer beweegt. Als je dit probeert, ga dan eerst ‘gronden’. Dat wil zeggen dat je je voorstelt dat denkbeeldige wortels vanaf je voeten zeer diep de aarde ingaan. Anders voel je waarschijnlijk niets! Naast de menhirs staat een wilde perenboom. Overigens lees ik in de brochure van het Megalietenhuis van Wéris dat een paar meter van deze plek ook nog plantkuilen van menhirs gevonden zijn. Het is onduidelijk of hier nog andere menhirs gestaan hebben.

Een geboeide man in beeld

Als ik me instel op beelden uit het verleden, blijft er niet veel van de romantiek van deze plek over. Ik zie hoe een geboeide man naar de menhir gebracht wordt. Hij roept dat hij het niet gedaan heeft en onschuldig is. Maar ik zie dat dat niet klopt. Hij had hoog oplopende ruzie met een andere man over van wie een stuk vee is. De man werd zo kwaad dat hij de andere man aanvloog en toetakelde met een stenen mes. De ander raakte zwaar gewond en bloedde dood. De aanvaller gooide het mes weg en vlucht.

De vlucht

Hij pakt thuisgekomen een bijl en wat eten en slaat een weg in naar de bergen. Hij is bang. Hij weet dat ze hem zullen zoeken, zo gauw ze ontdekken dat zijn tegenstander gedood is. Hij slaapt die nacht in een stal op een weiland en ‘s morgens vroeg trekt hij verder. Later op de dag komen zijn achtervolgers in zicht. De man versnelt zijn pas, maar het helpt niet. Later op die dag wordt hij opgepakt.  Zijn achtervolgers slaan hem en beschuldigen hem van het doden van zijn tegenstander. De man ontkent. Maar het heeft geen zin. Ze hebben zijn mes gevonden met bloed erop, niet ver van de plek van het conflict. Ook zitten er bloedvlekken op zijn kleding. Anderen hebben gehoord hoe de twee mannen ruzie maakten.

De ondervraging

De man wordt meegevoerd naar de nederzetting. Hij wordt ondervraagd door de hoofdman en geconfronteerd met het bewijs. De man probeert zich eruit te praten, maar op vragen waarom hij gevlucht is en wat de reden van de ruzie was, heeft hij geen goed antwoord. Hij wordt ter dood veroordeeld.

De executie

Hij wordt meegevoerd naar de menhir. Die in de taal van dit volk anders heet, iets als ‘de dood die gewroken moet worden’. De priester van het hunebed is er ook bij geroepen. Eerst wordt de man geslagen en gemarteld. De priester wil vervolgens dat hij onvoorwaardelijke trouw belooft aan de god van de onderwereld die de duistere zielen tot zich neemt. De man weigert, maar zijn beulen dwingen hem zich te onderwerpen. Op dat moment projecteert de priester een onzichtbare energielijn in de buik van de man. Ze staan voor de menhir als de man daarna gedood wordt.

Fixatie geest in de menhir

Zijn lichaam zakt in elkaar, maar zijn geest komt er los van. Dan grijpt de priester in. Met de energielijn waar de geest van de man aan vast zit, wordt die geest aan de energetische menhir vastgezet, zodat hij als geest niet kan blijven rondspoken bij zijn belagers. De priester bindt de geest van de overledene met de energielijn vast aan de menhir. Daardoor versmelt zijn geestenergie min of meer met die van de menhir. Het is essentieel dat de menhir geënergetiseerd is, anders zou dit niet mogelijk zijn. De priester maakt zijn eigen connectie met de energielijn los en laat die in de steen versmelten. Het lichaam van de man wordt weggesleept en later die dag verbrand. De bezittingen van de man worden aan de nabestaanden van het slachtoffer gegeven.

Terugblik

De informatie die uit deze aura-reading (en ook uit andere aura-readingen) komt geeft een heel ander beeld van de functie van een menhir dan in sommige geschriften vermeld wordt. Het is niet persé een onderdeel van een kalender, een acupunctuurnaald voor de aarde of een territoriale markering, maar een bijzondere executieplaats. Een plek waarin met metafysische krachten een geest van een geëxecuteerde persoon werd gefixeerd, zodat deze geest niet kon gaan rondspoken. Misschien een vreemd klinkende verklaring in onze rationale tijd waar in de wetenschap een materiële zienswijze dominant is. Maar wie weet, wordt binnen afzienbare tijd technologie ontwikkeld die de energie van een hunebed of menhir kan meten. Ondertussen kun je ook door je eigen gevoeligheid voor metafysische energie te trainen wonderlijke ontdekkingen doen! Op de website van het KoendalinieNetwerk staan onder de titel ‘Pelgrimstocht Innerlijk Licht een aantal meditatieve oefeningen om je gevoeligheid voor metafysische energieën te trainen.

Ook de priesters en priesteressen in de hunebedtijd werden uitvoerig getraind om hun spirituele vermogens te ontwikkelen. Zie bijvoorbeeld het verhaal over de priesteressenopleiding bij het hunebed D8 in Anloo. Die vermogens gebruikten ze zowel bij de hunebedden als bij de menhirs. Het lijkt een vreemde combinatie voor een priester die daardoor zowel met verheven spiritualiteit als brute executies te maken had. Toch spelen in beide gevallen priesters een sleutelrol. Bij hunebedden maakte de priester of priesteres contact met de geestelijke wereld. Daar vandaan kon van de lichtende spirituele gidsen, hun ‘goden of godinnen’, bijzondere informatie verkregen worden waarmee conflicten effectiever konden worden aangepakt, zieken een goede kans op genezing kregen, een huwelijk werd ingezegend en stamhoofden hun inwijdingen kregen. Maar bij de menhirs was de priester nodig om te zorgen dat de geesten van gedode mensen niet bleven rondspoken, maar gefixeerd werden in de metafysische energie van de menhir. Als ik via aura-reading kijk hoe lang die fixatie duurde, dan zie ik dat de energie van een geest grotendeels vrijkomt op het natuurlijke tijdstip van de dood als er geen sprake zou zijn geweest van een geforceerde dood. In de eeuw daarna ging het restant van de energie grotendeels terug naar de ziel van de overledene. Soms kom ik de situatie van een gefixeerde energie uit een vorig leven tegen bij een aura-reading van iemand. Oplossen van die fixatie is veelal een opluchting voor degene die deze healing krijgt en zich verlost voelt van iets dat gevoelsmatig in de weg zat, maar ongrijpbaar was.

Nader onderzoek vereist nog de vorm van de menhirs. Want waarom zijn deze naar boven toe puntvormig? Mogelijk was dat belangrijk als de priester daar zijn werk deed, maar voor mij is het nog een open vraag.

Informatie

Meer verhalen over het verleden van hunebedden die door middel van aura-reading zijn verkregen, zijn te vinden in de rubriek ‘Mijnhunebed’ van het Hunebedcentrum te Borger en op de website van het KoendalinieNetwerk. Daar staat ook wat een aura-reading is. In het boek ‘Magische Stenen, korte verhalen uit de hunebedtijd’ staat een bundeling van verhalen over hunebedden. Al die verhalen zijn gebaseerd op aura-readingen en geven een beeld van het oorspronkelijke gebruik van hunebedden als rituele plekken, en niet als grafmonumenten. En uit de stenen van al deze hunebedden straalt nog steeds metafysische energie! 

Vorig artikelSchmatzin, Teufelskirchhof
Volgend artikelDE SLAG OM DE RUIGE HOOGTE – Hoofdstuk 9

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.