Steencirkels en menhirs in Japan

0
76
Steencirkel in Japan; de Komakino-site

In Heilige stenen in Japan werden al voorbeelden genoemd van heilige stenen en megalieten. In Japan komen ook steencirkels voor: stenen die in een cirkel zijn gerangschikt en dienen als grens die het goddelijke markeert en de heiligheid van de plek beschermd. Steencirkels bevinden zich vaak op een plek, meestal een berglocatie, van waaruit de zonsondergang of sterren zoals Polaris konden worden bekeken ten tijde van de equinox of zonnewende. Sommige geleerden denken dat sommige steencirkels zijn ontworpen en gebruikt voor sociale en religieuze riten die worden gemarkeerd of gecoördineerd door een soort astronomische kalender.

Er zijn ook geleerden die denken dat de gekozen locaties van de steencirkels voor het waarnemen van de hemelse sterren zoals Polaris het gevoel van ontzag van het Jomon-volk voor hemelse verschijnselen en de aanbidding van hemelse wezens lieten zien. Misschien vormen ze een type natuuraanbidding, zoals die van heilige bergen.

Afgezien van grafkuilen zijn er op of nabij de steencirkels veel artefacten gevonden die hun gebruik tijdens ceremonies laten zien. Deze artefacten doen wetenschappers denken dat er magische riten of ceremonies werden uitgevoerd in steencirkels om de kansen van de Jomon-gemeenschap op succes bij de jacht, visserij of oogst te vergroten. Veel van dergelijke steencirkels bevinden zich op plaatsen waar geen putwoningen zijn gevonden. Daarom denken deskundigen dat het Jomon-volk alleen bij de steencirkels bijeenkwam voor rituele bijeenkomsten op een afgesproken tijdstip.

Top van de tombe op de Tatezuki-heuvel

Ook mehirs komen voor, dit wordt in Japan Riseki genoemd. In Japan zijn geen menhirs bekend die 20 meter hoog zijn zoals die in Europa, maar er zijn wel staande stenen bekend in zogenaamde steencirkels gebouwd in grafgebieden van dorpruïnes uit de late Jomon-periode. De Jōmon-periode duurde meer dan 10.000 jaar. Er wordt gedacht dat Riseki werden opgericht als een soort monument, grafsteen of een soort herkenningspunt. Als het een graftombe is, wordt het ook wel een ‘staand stenen graf’ genoemd.

Een staand stenen graf is een soort ‘aardgraf’ waarbij een graf in de grond wordt gegraven en de doden direct worden begraven, een lange stenen plaat wordt geplaatst voor een of meer graven. Bij de Narukawa-graven werd een groot aantal ijzeren wapens opgegraven, zoals ijzeren zwaarden en ijzeren pijlpunten, evenals kronkelende zwaarden, gebogen zwaarden (rechte zwaarden die opzettelijk gebogen waren) en vreemd gevormde ijzeren gereedschappen.

Vijf megalieten werden op de top van het hoofdgraf op de Tatezuki-heuvel neergezet om de houten kist te omringen. En op de helling lagen ongeveer twintig rijen stenen; elk ongeveer 1 meter hoog en breed, in twee rijen die op de grond zichtbaar waren.

De Ōyu-steencirkels

De Ōyu-steencirkels (大湯環状列石, Ōyu Kanjyō Resseki) is een archeologische vindplaats uit de late Jōmon-periode (ca. 2.000 – 1.500 v.Chr.) in de regio Tōhoku in het noorden van Japan. De site staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en naast de site is het museum gebouwd waar de vonsten te zien zijn. De site bestaat uit twee grote steencirkels, gebouwd op een kunstmatig afgeplat plateau op de linkeroever van de Ōyu-rivier. Het werd in 1931 ontdekt en gedetailleerde archeologische opgravingen vonden plaats in 1946 en in 1951-1952.

De grotere cirkel, genaamd de Manza (万座) cirkel, heeft een diameter van 46 meter en is de grootste steencirkel die in Japan wordt gevonden. Rond de locatie zijn verschillende reconstructies van woningen uit de Jomon-periode gebouwd. De iets kleinere cirkel, de Nonakadō (野中堂) cirkel genoemd, heeft een diameter van 42 meter en ligt op ongeveer 90 meter afstand. De twee steencirkels worden tegenwoordig van elkaar gescheiden door een weg. Beide cirkels bestaat uit twee concentrische ringen, gescheiden door een open strook van ongeveer 8 meter breed en ze zijn gemaakt van rivierstenen die op zo’n 7 kilometer van de plek zijn te vinden.

Het feit dat de centrale stenen in deze steencirkels in een rechte lijn zijn gerangschikt met zonnewijzerachtig metselwerk, suggereert dat mensen de steencirkels bouwden met inachtneming van de bewegingen van de zon. Een rechte lijn tussen de middelpunten van de steencirkels wijst naar de zonsondergang op de zomerzonnewende wijst. De cirkels maken ook de berekening van de winterzonnewende en de equinoxen mogelijk.

De Komakino-site

De Komakino-site (小牧野遺跡, Komakino iseki) is een archeologische vindplaats in de regio Tōhoku in het noorden van Japan, met de ruïnes van een nederzetting uit de late Jōmon-periode (ca. 2000 – 1500 v.Chr.). De site is ingediend voor inschrijving op de UNESCO Werelderfgoedlijst. De site bestaat uit grote concentrische steencirkels gelegen op een kunstmatig afgeplat plateau op een hoogte van 80 tot 160 meter met uitzicht op de Aomori-vlakte, tussen de Arakawa-rivier en de Nyunai-rivier in de westelijke uitlopers van het Hakkōda-gebergte.

De steencirkel heeft een diameter van 55 meter, met een centrale ring van 2,5 meter omgeven door een middenring met een diameter van 29 meter en een buitenring met een diameter van 35 meter. Ook zijn delen van een vierde ring gevonden, samen met een aantal kleinere steencirkels met een diameter tot wel vier meter rond deze buitenste ring. De buitenste twee ringen van de steencirkel zijn gemaakt door ovale stenen verticaal en horizontaal te plaatsen, alsof je een stenen muur bouwt. Deze methode voor het rangschikken van stenen is zeer zeldzaam, en de locatie wordt daarom aangewezen als een typelocatie voor de “Komakino-stijl” van het rangschikken van stenen.

Boven: Tateishi-sama
Rechts: Close-up van Tateishi-sama

De Tateishi-sama is in heel Japan bekend. Dit kan vertaald worden met ‘staande steen. De Tateishi-sama staat in Tateishi-sama (de wijk in Tokio werd vernoemd naar de steen) en stond tijdens de Edo-periode (24 maart 1603 tot 3 mei 1868) bekend als een ne’ari-ishi of “gewortelde steen” en was meer dan 60 centimeter hoog. Het was een populaire steen en wordt genoemd in veel hedendaagse Japanse boeken en zelfs in folklore die zeggen dat diep graven in de bodem bij deze steen grote rampen kan veroorzaken. De beroemde staande steen diende ook als wegwijzer voor passerende reizigers.

Tegenwoordig is de Tateishi-sama slechts een paar centimeter hoog als gevolg van bodemdaling en het herhaaldelijk kappen van stukken van de steen door lokale aanbidders, die geloven dat de fragmenten van de steen krachten hebben om ziekten te genezen en ook dienen als beschermende amuletten. Het kleine stenen monument wordt nog steeds aanbeden door veel lokale bewoners en munten en stukjes voedsel worden nog steeds achtergelaten als offer bij de steen.

Sessho-seki (omringd door shimenawa)

Volgens de folklore in Japan kunnen stenen de woonplaatsen zijn van geesten. Volgens de mythologie rond de Sessho-seki, of dodende steen, bevat het object het getransformeerde lijk van Tamamo-no-Mae. De steen ligt nabij Tokio, in een gebied beroemd om zijn zwavelhoudende warmwaterbronnen. Tamamo-no-Mae was een mooie vrouw die deel uitmaakte van een geheim complot dat door een feodale krijgsheer was uitgebroed om keizer Toba, die destijds regeerde, te vermoorden.

Volgens de legende was haar ware identiteit een boze negenstaartvos (Kitsune). Een Kitsune is een type Yōkai (妖怪, fantoom, geest, of monster); bovennatuurlijke wezens uit Japanse mythologie en folklore. Ze vormen een klasse van de obake (ding dat verandert, wat verwijst naar transformatie of gedaanteverwisseling). Tamamo-no-Mae vluchtte weg nadat keizer Toba haar ware identiteit achterhaald had en verborg zich in een steen. Iedereen die met de steen in aanraking kwam, stierf door de giftige gassen die vrijkwamen uit de steen.

Tamamo-no-Mae bij de Sessho-seki

Later stopte een boeddhistische priester genaamd Genno om uit te rusten bij de steen, hij werd bedreigd door de geest van Tamamo-no-Mae. Genno voerde exorcisme-rituelen uit en smeekte de geest om haar redding te overwegen. Tamamo-no-Mae gaf toe en zwoer nooit meer in de steen te zullen rondspoken. De steen is omringd door shimenawa. Shimenawa wordt op yorishiro geplaatst, objecten waarvan wordt aangenomen dat ze geesten aantrekken of door hen worden bewoond.

Er staan duizenden Jizos nabij de Sessho-seki steen. Jizos zijn afbeeldingen van Kṣitigarbha. In Japan is Kṣitigarbha een van de meest geliefde Japanse godheden. De steen brak in 2022, waarschijnlijk door natuurlijke oorzaak. Mensen uitten daarna hun angst voor de uitgedreven Kitsune.

Op 26 maart 2022 liet de lokale overheid een ceremonie organiseren. Priesters gingen aan het werk om de geest te kalmeren en het beest ter plaatse tot bedaren te brengen met gebeden, offers en wuivende haraegushi op de gespleten rots. Dit is een een houten toverstok die traditioneel wordt gebruikt bij Shinto-zuiveringsrituelen, versierd met een aantal shide (papieren slingers). Wanneer de slingers aan een zeshoekige of achthoekige staf zijn bevestigd, wordt de toverstok haraegushi (祓串) genoemd.

Marinda Ruiter

Duizenden Jizos (afbeeldingen van de Bodhisattva Kshitigarbha) zijn voor de Sessho-seki gezet

Bronnen

Wikipedia

https://jomon-japan.jp/en/learn/jomon-sites/oyu

https://www.hln.be/bizar/steen-des-doods-uit-japan-breekt-in-twee-gelovigen-vrezen-dat-er-een-duistere-kracht-is-vrijgekomen~a9c9ba0b/

https://www.theguardian.com/world/2022/mar/07/japans-killing-stone-splits-in-two-releasing-superstitions-and-toxic-gases

Afbeeldingen

De Ōyu-steencirkels – By z tanuki, CC BY 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=60069130

De Komakino-site – By Indiana jo – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=110623116

Top van de tombe op de Tatezuki-heuvel – Saigen Jiro – 投稿者自身による著作物, CC0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=56622591による

Tateishi-sama – By Tetracosane – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=64841468

Close-up van Tateishi-sama – By Tetracosane – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=65000474

Sessho-seki – By ウィキ太郎 Wiki Taro – Own work, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=50775683

Tamamo-no-Mae – By Yoshitoshi – Jacksonarts.com https://jacksonarts.com/product/yoshitoshi-tamamo-no-mai/, Public Domain, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=1696014

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.