Ontraadseling van de stenenrijen van Saint Justin (Bretagne, Frankrijk)

0
48
Figuur 1 : Stenenrij ‘Alignement du Moulin’ bij Saint Justin

In de categorie ‘mijn hunebed’ nodigen we mensen uit te schrijven over hun persoonlijke ervaringen met hunebedden en prehistorische locaties. Hier een verhaal van Pierre van Eijl.

Niet alleen bij Carnac zijn stenenrijen aanwezig maar ook elders in Bretagne zoals bijvoorbeeld in Saint Justin. Blijkbaar waren de stenenrijen voor de toenmalige bevolking zo belangrijk, dat ze op verschillende plaatsen in Bretagne te vinden zijn. Saint Justin is een dorp dat aan de oostkant van Bretagne ligt, in het departement d’Ille-et-Vilaine  en bekend is door zijn megalieten. In het dorp is een ‘Maison de Megalithes’ (Huis van Megalieten) waar je veel informatie over de bijzondere megalithische monumenten kunt vinden die in de omgeving staan. Hier gaan we op onderzoek.

We lopen vanaf het dorp het pad naar het megalietengebied en voelen op een bepaald moment de energie van de megalieten en zien ze even later ook staan. Een paar rijen van grote rechtop staande stenen: de Alignements du Moulin’ oftewel de ‘Stenenrijen van de Molen’, genoemd naar de windmolen die iets verderop staat (zie figuur 2).

Figuur 2: Molen waarnaar de ‘Alignement du Moulin’ verwijst

Deze stenenrijen bevatten een aantal indrukwekkend grote stenen (zie figuur 3). Ze lijken als poortwachters het gebied in de gaten houden!

Figuur 3: Stenen als poortwachters

De betekenis van deze stenenrijen is voor de wetenschap onbekend

Net als bij Carnac is het voor de huidige wetenschap niet duidelijk wat de betekenis is van deze stenenrijen. Hebben ze te maken met sjamanistische rituelen, maar welke dan? Of hebben ze een astronomische betekenis? Maar hoe precies? Om daar meer van te weten te komen, gebruik ik de onorthodoxe methode van aura-reading. Daarbij stel ik me helderziend in op de stenenrijen om te ontdekken wat hun betekenis is geweest. Deze betekenis is waarschijnlijk goed passend bij de cultuur waarin deze stenenrijen gebouwd werden. Veel (natuur)volkeren hebben nog steeds hun medicijnmannen, genezers, sjamanen of magiërs die gebruik maken van hun buitenzintuigelijke vermogens om dingen tot stand te brengen die de meeste huidige wetenschappers niet goed begrijpen omdat ze zelf geen toegang hebben tot deze vermogens of die vermogens ontkennen. Overigens is er het nodige parapsychologisch onderzoek geweest waarin deze vermogens zijn aangetoond. Wat een aura-reading is wordt elders beschreven. Hieronder staat het verslag van de aura-reading.

Sterke energiestroom onder stenen

Ik stel me helderziend in op de energie van de stenen en zie dat er, net als bij de stenenrijen van Carnac een sterke energiestroom onder iedere stenenrij doorloopt. Boven de rijen hebben zich wolken van metafysische energie gevormd. Iedere steen voelt energetisch. Via het geven van een aura-reading van de stenen probeer ik meer te weten te komen. Dat leverde niet veel op. Ik krijg wonderlijk genoeg een beeld van een priester uit de hunebedtijd die zegt dat er meer energie moet komen en dat die energie ‘doorgetrokken’  moet worden naar verderop.

Later zouden we (ik en mijn wandelvriendin Erna) ontdekken dat er verderop nog een rij stenen staat die ze pas na een brand een aantal jaren geleden ontdekt hebben. We lopen verder en voelen op sommige plekken megalithische energiestromen die daar ongetwijfeld zijn ingesteld door de neolithische mens van 5000 jaar of langer geleden. Die energie werd naar plekken geleid waar middels stenen energie geaccumuleerd werd of doelgericht gebruikt.

Drie menhirs

Een volgende plek die we tegenkomen heet Demoiselles de Coyoux (de juffrouwen van Coyoux). Drie grote rechtopstaande menhirs die sterk energetisch zijn. Als ik me er helderziend op richt, zie ik dat het executieplaatsen zijn waar de geest van de gedode mensen in de stenen werd gefixeerd. Elders heb ik dat al beschreven hoe dat in zijn werk ging. Ik ga me er nu niet op instellen, het zijn doorgaans nare beelden.

Roches Piqués’

Weer verderop komen we bij een plek met de naam ‘Roches Piqués’, dat vertaald kan worden als ‘Rotspieken’.

Figuur 4: Onderzoek bij de Roches Piqués

Het is me niet duidelijk waarom dat zo genoemd is. Het zijn lage stenen die in een gebogen rij staan, ze zijn energetisch. Als ik over het veld loop, ervaar ik tot mijn verbazing een serie plekken die ook energetisch zijn en waar vroeger ook stenen hebben gestaan. Een rechthoekig gebied dus waarvan de stenen, maar deels aanwezig zijn.

De Quadrilatère van Saint Justin

Ik besluit van dit gebied een aura-reading te doen en krijg even later verrassende beelden uit de tijd dat deze plek gebruikt werd door de mensen uit de hunebedtijd.

Figuur 5: Stenen van de Quadrilatère van Saint Justin

Ik zie een grote groep mensen met priesters het rechthoekige gebied binnen gaan. Een gebied vergelijkbaar met de Quadrilatère van Manio die ik al eerder beschreven heb. Ik noem dit stenenvierkant daarom de Quadrilatère van Saint Justin. Er is het geluid van trommels en fluiten en het gezang van de mensen. De goden worden aangeroepen voor hulp. De mensen komen van dichtbij en ver weg en velen mankeren wat. Ze zijn er gekomen om genezing te krijgen. Als iedereen in de rechthoek staat, stellen priesters zich op bij de hoekpunten. Met hun gezamenlijke concentratie kunnen ze de energiewolken die boven de stenenrijen hangen hier naar toe trekken. Ze zetten de aanwezigen mensen in die energie, wat een behoorlijk zuiverend effect heeft op hun energiesysteem. Spirituele healing gidsen kanaliseren genezende energieën vanuit de geestelijke lichtwereld naar beneden, naar de mensen die dat nodig hebben. Ook lopen er priesters rond tussen de mensen die af en toe iemand helpen om bij hun genezing.

Op een bepaald moment is het genoeg en gaan de mensen samen met de priesters dankliederen zingen voor de goden. Priesters staan bij de uitgang (nu een plek met zicht op het parkeerterrein daarachter) en af en toe halen ze iemand uit de uitgaande stroom mensen en doen nog een vorm van healing met die persoon. Na verloop van tijd is de hele groep vertrokken naar een plek verderop waar de mensen met elkaar blijven praten en waar wat te eten is.

Terugblik

Het is verrassend te zien dat er niet alleen bij Carnac stenenrijen staan maar ook elders in Bretagne zoals bij Saint Justin. Blijkbaar was het in de hunebedtijd een beproefde techniek om die te bouwen. Dat beeld wordt voor mij nog verstrekt door het ontdekken van een Quadrilatère vergelijkbaar met die bij Carnac. Ook hier heeft die Quadrilatère de functie om mensen een intensieve vorm van energetische genezing te geven. De stenenrijen functioneerden in beide gevallen als accu voor het accumuleren van metafysische energie, die vervolgens gebruikt werd bij het genezingsgebeuren. Langzaam maar zeker kunnen we zo iets meer gaan begrijpen van de manier waarop priesters en priesteressen in de hunebedtijd aan genezing van zieken werkten.

Meer informatie

Meer verhalen over het verleden van hunebedden, menhirs, steencirkels en zelfs van  grottekeningen die door middel van aura-reading zijn verkregen, zijn te vinden in deze rubriek ‘Mijnhunebed’ van het Hunebedcentrum te Borger en op de website van het KoendalinieNetwerk. Daar staat ook wat een aura-reading is. In het boek ‘Magische stenen, korte verhalen uit de hunebedtijd’ staan meer verslagen van aura-readingen van hunebedden, steencirkels en menhirs. Daar komt ook de oorspronkelijke functie van de hunebedden naar voren: geen graftombes maar spirituele krachtplaatsen die doelbewust met veel vernuft gebouwd en gebruikt werden. Ook wordt ingegaan op de mogelijkheden de spirituele functie van hunebedden wetenschappelijk nader te onderzoeken. Wil je testen in hoeverre je een goed beeld hebt van de oorspronkelijke functie van hunebedden zoals die in de aura-readingen naar voren is gekomen? Dan kan je meedoen aan de Hunebedquiz. Veel succes ermee!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.