Met school naar het Hunebedcentrum voor een buitenlesdag

0
112

Sinds 2016 wordt elk jaar begin april de Nationale Buitenlesdag georganiseerd. Het doel is het stimuleren van het leren in de buitenlucht, waarbij het streven is dat 25% van de lestijd buiten doorgebracht wordt. Iets wat het Hunebedcentrum toejuicht: we hebben dan ook een officieel buitenlokaal in ons Oertijdpark, om een nog betere koppeling tussen erfgoed en natuur te kunnen maken. Het buitenlokaal is te vinden in het Tiny forest, waar inheemse boomsoorten groeien. Zelf wildplukken in het Oertijdpark en het gebruik van planten voor kleding leren kennen is een leuke manier om bijvoorbeeld biologie en geschiedenis te combineren.

Mensen leven altijd in het landschap en waren in de prehistorie volledig afhankelijk van alles wat de natuur te bieden had. De scholieren die ons komen bezoeken, gaan bij elk van onze aangeboden programma’s naar buiten. Ook als het regent. Oermensen konden ook niet de hele dag in hun steentijdhuis blijven zitten.

Dat buitenspelen en bewegen gezonder is dan de hele dag stilzitten in het lokaal, weten we eigenlijk allemaal. Maar, de voordelen van ook buiten echt lesgeven, gaan verder dan alleen ‘bewegen is gezond’. Leerlingen werken aan hun motorieke, cognitieve en sociale vaardigheden. Natuurlijk zijn ze daar zittend voor het digibord en klauterend in de gymzaal ook mee bezig, maar een buitenles voegt nog een paar voordelen toe.

De frisse buitenlucht zorgt voor een betere zuurstofopname, waardoor je beter kunt nadenken. In termen van ontwikkeling: je ontwikkelt je cognitieve vaardigheden. Hierbij is het – naast effectief – ook gewoon leuk om een fysieke activiteit met nadenken te combineren: Reken zelf uit hoe lang het hunebed is, door je lichaam als liniaal te gebruiken. Of, de juf blijft hier staan aan het begin van het pad door het Oertijdpark. De leerlingen rennen één voor één langs het pad, waarbij elke leerling steeds precies 100 stappen verder rent dan de vorige en dan stil blijft staan. Als jullie met 30 leerlingen zijn, staat de verste 3000 jaar verwijderd van juf. Vervolgens loopt juf langs de rij en sluit steeds de volgende ‘eeuw’ aan, tot de verste bereikt is. Tijdsdiepte wordt zo opeens zichtbaar. Het leuke is dat leerlingen vervolgens de hele morgen roepen: “ik was de ijzertijd”, of “late middeleeuwen zijn echt de beste!”

Het voordeel van het Oertijdpark is natuurlijk dat we de ruimte hebben om veilig te rennen: het hele park is een verkeersvrije en afgesloten omgeving.

Als je beweegt tijdens de les, wordt ook je motorieke ontwikkeling gestimuleerd. Niet alleen kun je dan prettiger bewegen, je wordt ook minder bang om bijvoorbeeld te vallen. Je leert op je lichaam te vertrouwen. Als je dat zelfvertrouwen hebt ontwikkeld, durf je over een smalle boomstam te lopen, of die bal te vangen. Je durft buiten te spelen én het buitenzijn wordt een gewoonte. Dit helpt op de lange termijn met het tegengaan van de ‘inactiviteit’ die volgens het RIVM een paar duizend mensen per jaar vroegtijdig doet overlijden. Het Hunebedcentrum vindt maatschappelijk verantwoord ondernemen erg belangrijk. Gezondheid speelt daar een grote rol in. Vanuit de afdeling educatie vertalen we dit naar onze (jonge) gasten.

Een goede les, waarbij iedereen aan bod komt, verloopt buiten net zo gestructureerd als een les in een lokaal. Het is aan de leerkracht om te zorgen dat de sociale vaardigheden van iedereen geoefend worden. Leren doe je soms alleen, en soms met en van elkaar. Het voordeel van buiten is dat er minder rumoer is, als groepjes leerlingen samenwerken: in de buitenlucht vervliegt het geluid, waardoor je elkaar minder stoort. De zit/sta-houding buiten is minder formeel, waardoor het samenwerken vaak prettiger verloopt.

Als je een beweeglijke leerling bent, is het bovendien fijn dat je buiten gewoon even van de ene op de andere voet kan wippen, zonder dat meteen je stoel achterover valt en de hele klas weer naar je kijkt. In het Hunebedcentrum zorgen we voor een afwisseling tussen stilstaan en luisteren naar de gids, zelf vragen stellen en vervolgens rennen naar de boogschietbaan. De jongere groepen krijgen daar soms de veiligheidsinstructie in de vorm van een groepsdansje!

Ook leerlingen die wellicht mindervalide zijn, of die wat meer tijd nodig hebben om te leren met hun hoofd, kunnen in het Oertijdpark lekker aan de slag. Het team richt alle activiteiten zo in dat iedereen evenveel beleeft en een fijne dag heeft tijdens een bezoek. Het is mooi om te zien dat leerlingen elkaar spontaan gaan helpen tijdens de praktische aspecten van het bezoek. Lukt het de leerlingen om samen een touwtje te maken van losse vlasvezels om vervolgens met zijn tweeën een zware steen op de tillen?

En als het regent? Dan gaan we toch gewoon een rondje door het park. We vragen de scholen niet voor niets of ze door willen geven dat leerlingen goede schoenen en praktische kleding aantrekken. We zullen dan iets meer de overdekte buiten-locaties opzoeken, maar we laten ons niet tegenhouden. In het Hunebedcentrum beleef je de oertijd in de buitenlucht!

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Vul alstublieft uw commentaar in!
Vul hier uw naam in

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.